گشایش نمایشگاه پارچه و پوشاک گذشته‌ی زرتشتیان در پاریس

گشایش نمایشگاه پارچه و پوشاک گذشته‌ی زرتشتیان در پاریس
گشایش نمایشگاه پارچه و پوشاک گذشته‌ی زرتشتیان در پاریس
   
 
خبریار امرداد _ سیاوش نمیرانیان :
هم‌زمان با فرارسیدن جشن مهرگان برای نخستین بار گنجینه پارچه وپوشاک کهن زرتشتیان گشایش یافت و باشندگان در جشن مهرگان پس از برنامه ها از این نمایشگاه نیز دیدار داشتند.
با پی‌گیری و تلاش مرکز فرهنگی زرتشتیان در شهر پاریس فرانسه، یکی از گنجینه‌های باارزش پارچه‌های دست‌بافت کهن زرتشتیان ایران که بیشتر آن مربوط به زرتشتیان یزد است، برای همیشه در بخش نمایشی این مرکز جای گرفت.
این گنجینه که از آن خانواده‌های همایون فیروزگر و بانو افسر کشمیری بوده را فریدون آو گردآوری کرده و در قاب‌های شیشه‌ای جای داده است که اکنون پس از سال‌ها به مرکز فرهنگی زرتشتیان پیش‌کش شده است تا زرتشتیان و دیگر بازدیدکنندگان از این گنجینه‌ِّی باارزش دیداری داشته باشند.
پارچه‌هایی که پیشینه‌ی بافت پارچه‌ها، سوزن‌دوزی و زرتشتی‌دوزی بر روی برخی از آن‌ها به زمانی نزدیک به ۳۰۰ سال پیش می‌رسد، در این گنجینه یافت می‌شود که شامل مَکنا، لَچَک، پیراهن، شَوال، انواع دولُگ، کلاه سبز داماد و کلاه نیایش است.
پیش از بازدید از نمایشگاه فیلمی از روند پوشاک بانوان ایران از زمان‌های دیرین تاریخ ایران، دوره‌های ایلامی، مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، دوره‌های پس از آن مانند زندیه، صفویه، قاجار و پهلوی به نمایش درآمد.
موبد کورش نیکنام در سخنانی پیش از گشایش نمایشگاه، دو ویژگی را برای پوشش بانوان زرتشتی دارای اهمیت دانست. نخست این‌که رنگ پوشاک آنها تیره و سیاه نیست بلکه از رنگ‌های شاد در طبیعت مانند زرد، سبز، سرخ، ارغوانی و سپید الهام گرفته تا شادمانی را افزون سازد و دوم این‌که دست‌های بانوان در زیر پوشاک آزاد است تا بتوانند در کارها از دست خود بهره بگیرند.
نمایشگاه پارچه و پوشاک گذشته زرتشتیان ایران هم‌اکنون در بخش زیرین مرکز فرهنگی زرتشتیان در پاریس پذیرای بازدیدکنندگان است. 
 








 
 
 
 






 
 
 
 





6744

 

منبع خبر: 
خبرگزاری امرداد amordadnews.com