کشف و شناسایی محوطه باستانی با قدمت پنج هزار ساله در بادرود

کشف و شناسایی محوطه باستانی با قدمت پنج هزار ساله در بادرود

 

 

محوطه باستانی، با قدمت هزاره سوم قبل از میلاد در شهرستان نطنز در قلب فلات مرکزی ایران شناسایی و مورد بررسی باستان شناختی اولیه قرار گرفت.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، حسین یزدانمهر سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری شهر ستان نطنز در این خصوص گفت: براساس گزارش تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی شهر بادرود، بازدید و بررسی میدانی محوطه مذکور توسط کارشناسان باستانشناس در حوزه میراث فرهنگی این اداره انجام گرفت که براساس داده های اولیه مجموعه محوطه متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد ( پنج هزار سال پیش ) است که در آن شواهدی از دوره های متاخر نیز دیده می شود.

وی ادامه داد: بررسی های اولیه بیانگر حجم بالای داده های سطحی شامل سرباره ها، سفالینه ها، جوش کوره و ابزارهایی همچون سینی های سفالی پوست کنی غلات، مشته های سنگی، مغار فلزی، پاشنه های سنگی از جنس سنگ ها و هم چنین شواهدی از کوره های سفال پزی و ذوب فلزات دیده می شود. آثار و شواهد موجود از بقایای کوره های سفال پزی و ذوب فلز مس، نشان از صنعتی بودن محوطه دارد.

یزدانمهر افزود: سفالینه ها عمدتا چرخ ساز و تعدادی از آنها منقوش هستند که از طیف سفالینه های خاکستری ،نخودی، آجری وآلویی (قرمز) رنگ هستند. با توجه به شواهد موجود و انجام بررسی های باستانشناسی و مطالعات دقیق سطحی و گمانه زنی های باستانشناختی می تواند در روشن شدن پیشینه تاریخی منطقه و دستیابی به ویژگیهای معماری و شیوه زندگی ساکنین منطقه، موثر باشد.

منبع خبر: 
خبرگزاری ایرنا