کشف قلمرو پادشاهی مادها در خراسان

کشف قلمرو پادشاهی مادها در خراسان

کشف قلمرو پادشاهی مادها در خراسان

 

|۱۳:۱۴,۱۳۹۵/۳/۲۵| 

 

سرپرست هیات باستان شناسی محوطه ریوی خراسان گفت: دستاوردهای جدید پژوهش های باستان شناسی در محوطه ریوی نشان می دهد دشت سملقان یکی از مناطق مهم پادشاهی ماد در شمال شرق ایران بوده است.

 محمد جواد جعفری درباره کشف قلمرو پادشاهی مادها در ریوی خراسان افزود: ریوی نام یک محوطه تاریخی بزرگ از دوران آغاز امپراطوری هخامنشی در شمال خراسان است که تا کنون دو فصل پژوهشهای باستان شناسی در آن انجام شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای خرداد ماه، فصل سوم این پژوهش ها با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و پژوهشکده باستان شناسی و همکاری موسسه باستان شناسی آلمان آغاز شد.
به گفته جعفری، در روند کاوش هایی که در سالهای 1391 و 1393 در محوطه تاریخی ریوی انجام شد نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ بدست آمد که از حدود 900 سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی حدود 1500 سال تداوم استقراری داشته است.
وی با اشاره به وسعت این محوطه در دوران هخامنشی که به بیش از 110 هکتار می رسیده، افزود: به نظر می رسد که ریوی یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.
جعفری ادامه داد: از دیگر موارد مهم باستان شناسی در این محوطه وجود شواهد و مدارکی از قلمرو پادشاهی مادها است.
به گفته وی،حدود سه هزار سال پیش در بخش های مختلف ایران قلمروهای پادشاهی مختلفی وجود داشت که همواره با یکدیگر در جنگ و یا تعامل بودند و یکی از این قلمروها، پادشاهی ماد در حدود آذربایجان کنونی بود که امپراطوری آشور را در هم شکست و قلمرو خود را به غرب و شرق گسترش داد.
این باستان شناس گفت: یکی از مناطقی که اطلاعات کمی از حضور پادشاهی ماد در آن وجود داشت، بخش های شمال شرقی ایران بود اما دستاوردهای جدید پژوهش های باستان شناسی در محوطه ریوی نشان می دهد دشت سملقان یکی از مناطق مهم این امپراطوری در شمال شرق ایران بوده است.
به گفته وی، از وسعت محوطه ریوی در دوران ماد هنوز اطلاعات کافی بدست نیامده اما در دوران هخامنشی این محوطه همچنان مرکز جمعیتی مهم منطقه با وسعت شهری بوده است.
جعفری افزود: از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی از محوطه ریوی بدست آمده که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه است.
وی گفت: با توجه به شواهد باستان شناختی، ریوی، یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش های باستان شناسی هدفمند در آن می تواند موجب ارتقاء شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان شود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محوطه تاریخی ریوی در نزدیکی روستای نجف و پنج کیلومتری غرب شهر آشخانه در استان خراسان شمالی قرار دارد.
با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این محوطه تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با حمایت پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را با عنوان پروژه باستان شناسی ریوی برای کاوش و مطالعات باستان شناسی به مدت هفت سال برنامه ریزی کرد که دو فصل آن در سالهای 91 و 93 با فعالیت های تعیین عرصه و حریم و لایه نگاری انجام گرفت و فصل سوم با همکاری باستان شناسان آلمانی از خرداد امسال با هدف بررسی ژئوفیزیک و مطالعات آزمایشگاهی شروع شد.

منبع خبر: 
خبرگزاری ایسنا