کشف ابزار سنگی دوران فراپارینه سنگی در چال خندق سمنان

کشف ابزار سنگی دوران فراپارینه سنگی در چال خندق سمنان

سرپرست هیات کاوش و باستان‌شناسی در محدوده جنوبی استان سمنان از کشف ابزار سنگی دوره فراپارینه سنگی (15 تا 20 هزار سال پیش) در منطقه 'چال خندق' سمنان خبر داد.

 
خبرگزاری میراث فرهنگی - گروه میراث فرهنگی - «حسن رضوانی» اظهار داشت: بر اساس کاوش‌های انجام شده در منطقه "چال خندق"، مشخص شد که این منطقه یک پشته طبیعی است و از بیش از 15هزار سال پیش در این منطقه انسان‌ها زندگی می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه کاوش‌ها، بیانگر استقرار مردم دوره اشکانی نیز در این منطقه است، گفت: در دوره اشکانی فضاها و کانال‌های دست کند در این منطقه ایجاد شده بود.
 
وی گفت: احتمال می‌رود فضاهای ایجاد شده در دوره اشکانی در ارتباط با برگزاری مراسم آئینی مانند میترائیسم باشد و بعید نیست که این محوطه نیایشگاه آن دوره باشد.
 
این باستان‌شناس پیشکسوت با اشاره به کشف سفال‌های "جیلینگی" (معروف ترین سفال دوره اشکانی) در این منطقه، افزود: مواد فرهنگی و سفالهایی از قرن سه و چهار هجری قمری، دوره سلجوقی، دوره تیموری و ایلخانی و دوره اسلامی نیز در این منطقه مشاهده شده است.
 
وی با ابراز تاسف از تخریب‌های صورت گرفته در سطح این محوطه توسط حفاران غیرمجازگفت: بر اساس یافته‌های موجود، این محوطه در دوره اشکانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و کاربری آن در دوره‌های بعدی تغییر کرده است.
 
سرپرست هیات کاوش و باستان‌شناسی در محدوده جنوبی استان سمنان در رابطه با وجه تسمیه این منطقه نیز گفت: به دلیل حفر خندق در این منطقه در دوره اسلامی، به عنوان "چال خندق" معروف شده است.
 
این باستان شناس پیشکسوت با تاکید بر اینکه این منطقه نیاز به بررسی بیشتر دارد، از ایجاد بنای شیشه ای نیمه تمام در جوار این منطقه باستانی، در سال های گذشته ابراز تاسف کرد و گفت: منظر زیبای این منطقه باید از وجود "غول شیشه ای" پاک شود.
 
بر اساس اطلاعات موجود، بنای ساخته شده در منطقه چال خندق، قرار بوده به عنوان مرکز فرهنگی کاربرد داشته باشد اما سالهاست که ساخت آن نیمه تمام رها شده است.

 

منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی