پیام نماینده زرتشتیان در نقد فیلم 300

همایش اندیشمندان در خانه هنرمندان تهران

طفل‌زمان‌فشردچوپروانه‌ام‌به‌مُشت 
جُرم‌دمی‌كه‌برسرگل‌ها‌نشسته‌ام 

میهن دوستان ارجمند، یاوران فرهنگ انسان ساز ایرانی 
درود بیكران بر همه شما 

در تاریخ پر فراز و فرود گذشتگان ما هیچگاه تازیانه فرهنگی و یورش بیگانگان بر تاروپودكیان ایرانی نتوانسته چیزی از شكوه تمدن این سرزمین اهورایی را كم كند، نام ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی همواره از دیرباز تا كنون بر تارك دنیا می‌درخشد و این فروغ تابناك است كه حسادت تاریخی اقوام را فراهم كرده و یورش‌ها را موجب شده است ولی سرافرازی ملت ایران در همه دوران‌ها این بوده كه به دلیل ویژگی فرهنگی برتر خود همواره یكه تاز میدان نبرد فرهنگی خویش بوده و پس از پایان یورش‌های بیگانگان بی‌خرد و فرهنگ، ملت ایران همچنان ایرانی باقیمانده و زبان و تاریخ و فرهنگ و سنت‌های خود را فراموش نكرده است و هنوز هم به آن می‌بالد و افتخار می‌كند. 
فرآیند ساخت فیلم 300 نه تنها ناتوانی گذشتگان ما را بیان نمی‌كند، بلكه گواهی بر عظمت و پویایی فرهنگ گذشتگان فرهیخته ما را گزارش می‌دهد، اگر این كوردلانِ تاریخ و این بی‌هویت‌هایی كه خودشان فرهنگ و تمدنی درخشان در تاریخ ملت‌ها ندارند، چنین باور دروغینی نداشته باشند و چنین فیلمی برای تمدن ما نسازند، جای تعجب دارد !! 
بر پژوهشگران و فرهیختگان آشكار است كه موزه ها و نگاره ها و میراث فرهنگی جهان گزارش دیگری از شكوه تمدن ایرانی ذكر كرده‌اند، وقتی هرودت نخستین گزارشگر تاریخ ایران كه دشمنی او نیز بر تمدن ایرانیان به خوبی آشكار است در گزارش خود آورده است كه ایرانیان بر فرش قدم می‌گذارند، با قاشق و چنگال غذا می‌خورند و به زبان شعر سخن می‌گویند، آیا گزارش فیلم 300 كه دكان تبلیغاتی ناجوانمردان‌هالیوود است چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد. 
بیش از این، باید نگران بی‌مهری‌های رسانه‌های خودمان باشیم كه چرا اهمیت بیشتری به فرهنگ ارزشمند این سرزمین نمی‌دهد. چرا تا كنون نهادهای مسئول به فكر تهیه و اكران فیلم‌هایی نبوده‌اند تا شخصیت درست كوروش و خشایار و داریوش را آنچنانكه واقعیت داشته نشان دهند و چرا داستان تخیلی آنان باید به فیلم 300 تبدیل شود ولی گزارش‌های با ارزش شاهنامه فردوسی به صورت استوره بیان شود و از رستم گیو و گودرز كمتر سخنی به میان آید! 
چرا رسانه ملی و تلویزیونی كه باید فرهنگ ایران را از هرگوشه آن پاسداری كند، نقش‌های منفی و شرور را به نام‌های ایرانی مانند خشایار و اسفندیار و سهراب می‌دهد تا در ذهن و باور فرزندان این سرزمین شخصیت‌های تاریخی جلوه‌ای ناخوش‌آیند داشته باشد، به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت " از ماست كه بر ماست". 
شاید ساخت فیلم 300 انگیزه‌ای شود برای اینكه بیشتر به فرهنگ دیرینه خود بیندیشیم و با پرداختن به آن بهتر و رساتر به نیاكان خود افتخاركنیم. 
با توجه به همزمانی این نشست با شكوه كه بیگمان هدف آن پویایی فرهنگ ایران است ، با نشست دیگری كه با همكیشانم دارم از حضور در بین شما دوستداران و مشتاقان تاریخ و فرهنگ ایران پوزش خواسته و از شما عزیزان فرهیخته و بزرگوار و نیز دست‌اندركاران دوهفته نامه امرداد برای تلاش‌هایشان در شناسایی و بیان دیدگاه‌های فرهنگی ایران و دفاع از كیان همیشه پایدار تمدن این كشور سپاسگزارم.