ویرانی۵ خانه دربافت تاریخی شهر اردکان یزد

ویرانی۵ خانه دربافت تاریخی شهر اردکان یزد

پنج خانه تاریخی قربانی طرح توسعه حسینیه‌‌ای در اردکان شدند. این‌ خانه‌ها در بافت تاریخی ثبت شده قرار داشتند و اگر چه خاکی از سکنه بودند اما به گفته مسئولان میراث فرهنگی اردکان این‌ بناها قابلیت مرمت و احیای دوباره را داشتند و این کار از نظر دینی و انسانی فعلی حرام بود.

 

 خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی-  باز هم خانه‌های تاریخی قربانی بناهای جدید شدند. این بار پنج خانه فرو ریختند تا طرح توسعه حسینیه‌ای در اردکان اجرا شود.

 

محسن میرجانی، مسئول اداره میراث فرهنگی در گفت و گو با chn عنوان کرد که عکس های هوایی گوگل ارس نشان می‌دداد که این‌ بناها قابلیت احیا داشته و می‌توانستند در کنار سایر بناهای بافت تاریخی، مجموعه‌ای یکپارچه را به وجود آورند.

 

 پنج خانه تاریخی در اردکان با خاک یکسان شد

 

به گفته او، طبق قانون اساسی خدمات کشوری قوانین مصوب باید رعایت شود و اگر این اقدام را از نظر دینی و مذهبی و انسانی مورد بررسی قرار دهیم،  فعل حرامی انجام شده است. افرادی که این اقدام را انجام دادند باید با اداره میراث فرهنگی هماهنگ می‌کردند و سید شهدا هم راضی به این شکل عملکرد نبود.

 

میرجانی معتقد است که این تخریب‌ها بدون هماهنگی و مجوز اداره میراث فرهنگی اردکان انجام شده و این مورد اول نیست و مورد آخر هم نخواهد بود، مگر در این زمینه اقدامات اساسی انجام شده و فرهنگ سازی صورت بگیرد.

 

 

 خانه‌های تاریخی هر سال در همین ایام از صحنه روزگار محو می‌شوند

 

او می‌گوید که بافت تاریخی اردکان 12 تا 15 کیلومتر است، بافتی متراکم و به هم پیوسته با معماری‌هایی برجای مانده از دوران صفوی و پیش از آن و از آنجایی که ساکنان اردکان زرتشتی و مسلمان هستند، خانه‌های اینجا سبک معماری متفاوتی دارد.

 

میرجانی از صحبت با هیات‌های اصلی اردکان می‌گوید:« ما با توجه به سنت مسلمانی خود قبل از محرم با با بیشتر هیات‌های اصلی صحبت و با آن‌ها هماهنگ کردیم اما همچنان مشکل باقی ماند و گروهی دیگر آمدند  و برای توسعه یک حسینیه پنج خانه تاریخی را تخریب کردند.

 

 

 بافت تاریخی اردکان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است

 

به گفته او این اتفاق روز جمعه یعنی در یک روز تعطیل افتاد و در عرض چند ساعت پشت حسینیه تکیه اعظم بدون هیچ گونه هماهنگی و بحثی تخریب شد.

 

گفته می‌شود، تخریب کننده‌ها مدعی ساخت بازارچه سنتی و توسعه حسینیه بودند و می گفتند از ثبت بودن این بناها خبر نداشتند.

 

میرجانی می‌گوید که تابلو ثبت بافت تاریخی بر سر در اردکان نصب شده و بعید است که کسی از این شرایط خبر نداشته باشد.   

 

منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی