هشت آیین معنوی به ثبت ملی رسید

هشت آیین معنوی به ثبت ملی رسید

اولین جلسه کمیته ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس درحالی با حضور کارشناسان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی به عنوان رییس، دبیر و اعضای جلسه برگزار شد که فن و تکنیک باروت‌سازی سنتی، بازی محلی تی‌تی، مهارت بافت چوقا، ترانه‌های گلی گلی در فرهنگ بختیاری، روش درمانی بیماری شاربونی دام، رشته موتابی بفروئیه، آیین و مراسم نری‌گدار در گله داری ندوشن و فال سوزن در مراسم شب یلدا به ثبت رسید.

 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در اولین جلسه «کمیته ثبت میر‌ا‌ث فرهنگی ناملموس» با حضور محمدحسن طالبیان، رئیس جلسه و فرهاد نظری، دبیر جلسه و اعضای کمیته برگزار شد. در این جلسه که محمد میرشکرایی، علی‌رضا حسن­زاده، سیداحمد محیط طباطبایی، مرتضی رضوان‌فر، محمد مکاری، شروین گودرزی، علی طبرسا و مریم نعمت طاووسی، مینا عمیدزاده برخی از میراث معنوی ایران مورد تأیید و تصویب قرار گرفت و در فهرست آثار ناملموس ملّی ثبت شد.
 
به گزارش CHN، در اولین جلسه کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس 8 آیین از شهرهای مختلف ایران به ثبت رسید.
 
استان کهکیلویه و بویر­احمد:
فن و تکنیک باروت­سازی سنتی به عنوان میراث در خطر به ثبت رسید. ویژگی منحصر به فرد آن تهیه باروت به شیوۀ سنتی می­باشد و فقط مورد استفاده خود عشایر منطقه است.
 
 
بازی محلی تی‌تی: به دلیل خاص بودن بازی که مختص منطقۀ بهمئی است و این که عنوان آن اسم پرنده‌ای خاص در آن استان است.
 
استان چهار محال بختیاری:
مهارت بافت چوقا: چوقا دست بافته­ای است که نزد عشایر از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان یک عبای دهقانی استفاده می­شود.
 
ترانه­های گُلِی‌گُلِی در فرهنگ بختیاری: به عنوان یکی از رایج­ترین گونه­های ادبیات عامیانه جایگاه خاصی در فرهنگ بختیاری دارد.
 
روش درمانی بیماری شاربونی دام: به دلیل استفاده از روش سنتی در درمان بیماری دام و دوری از روشهای مدرن دامپزشکی.
 
استان یزد:
رشتۀ موتابی بفروئیه: عمل ریسیدن موی بز جهت بافت چادرهای عشایر و طناب به کار می­رود که به وسیلۀ دست و چرخ دستی انجام می­شود.
 
 
آیین و مراسم نری‌گدار در گله داری ندوشن: از مشاغل خاص منطقۀ ندوشن است و آئین مراسم خاصی در این حوزه انجام می­شود و از روشهای مدرن دامپروری دور است.
 
 
استان همدان :
فال سوزن در شب یلدا: به عنوان میراث در خطر ثبت شد. فال سوزن یکی از آداب خاص استان همدان است که در مناطق روستایی در حال انجام است و تمام افراد خانواده به دور هم در خانۀ بزرگ فامیل جمع می­شوند و به گفتن قصه و افسانه­های قدیمی می­پردازند و در پایان فال سوزن می­گیرند.
 

کلیدواژه ها

منبع خبر: 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی