نگرانی یزدی ها از هجوم فلزیاب ها به شهرشان

نگرانی یزدی ها از هجوم فلزیاب ها به شهرشان

 

مسئله فلزیاب‌ها هر روز بیشتر از قبل جدی می‌شود، تعداد سایت فروش فلزیاب‌ها سرسام آور شده است، افزایشی که خبر از تعداد مشتری‌ها می‌دهد. حالا این بار مسئولان میراث فرهنگی یزد نسبت به این مسئله واکنش نشان داده‌اند. سوال اینجاست که مراجع قضایی چه تدابیری برای توقف این روند در نظر گرفته‌اند؟

 

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- کافی است که در گوگل کلمه «فلزیاب» را جستجو کنید، آن وقت است که بین ماده قانونی موجود در مورد تبلیغ فلزیاب‌ها با واقعیت موجود به یک تناقض بزرگ می‌رسید.

 

گفته می‌شود:به موجب ماده واحده قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب مصوب 15/12/1379 مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرایی آن مصوب 16/2/1382 هیئت وزیران؛ هرگونه فعالیت در مورد دستگاه های فلزیاب و معدن یاب لزوماً می بایست با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام پذیرد.

 

این در حالی است که مسئله فلزیاب‌ها آنقدر جدی شده که موضوع جذاب و جنجالی برنامه ماه عسل هم می‌شود. البته در این برنامه آخر و عاقبت شوم استفاده از این فلزیاب‌ها را نشان می‌دهد. فلزیاب‌هایی که در نهایت دامی گسترده برای افراد ساده لوح هستند اما اگر به راستی دام نباشند چه؟ مسئولان آیا برنامه ای برای کنترل این وضعیت دارند؟

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می‌گوید: مدتی است برخی افراد سودجو که فاقد مجوز فعالیت هستند با چاپ اقلام تبلیغاتی اعم از پوستر، دفترچه های تلفن و یادداشت، کتاب، بروشور و برخی از اقلام مصرفی مردم و توزیع گسترده آنها به تشویش اذهان عمومی و تحریک افراد به خرید دستگاه فلزیاب و عمل غیرقانونی کشف انواع اشیای عتیقه مبادرت می‌کنند.

 

محمدمهدی شرافت معتقد است که به تازگی موج عظیمی در زمینه تبلیغات گسترده برای فروش فلزیاب و حتی نحوه عملکرد آنها در انواع مختلف رسانه‌ها و حتی سایت‌های اینترنتی به راه افتاده که باعث نگرانی شدید باستان شناسان و اهالی فرهنگ و رسانه شده است.

 

او هشدار می‌دهد:«از آنجا که اقدامات یاد شده به استناد مصوبات قانونی و به ویژه نص صریح ماده (6) آیین نامه اجرایی غیرقانونی و قابل است بنابراین از اینگونه تخلفات اعم از تبلیغات خرید و فروش، نگهداری و هرگونه فعالیت در زمینه توزیع و ترویج دستگاهها جلوگیری شده و درصورت مشاهده برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.»

 

اما اینکه در نهایت این هشدارها چه تاثیری در روند فعالیت‌ فروشنده‌ و مشتری‌های این فلزیاب‌ها دارد، مسئله‌ای است که باید مسئولان به آن پاسخگو باشند.

منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی