نوروز با هیچ دینی دشمنی ندارد

نوروز با هیچ دینی دشمنی ندارد

یونسی :عدم وابستگی آئین‌ها به دولت‌ها/ نوروز با هیچ دینی دشمنی ندار

 

 

 

|۱۰:۴۴,۱۳۹۴/۱۲/۱۹| 

 

حجت‌الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: آیین نوروز به دولت، نظام و هیچ دینی وابسته نیست ولی با هیچ دینی هم مشکل ندارد. دولت‌هایی که با نوروز مشکل دارند، هزینه‌های سنگینی می‌دهند.

 مراسم افتتاحیه و نمایشگاه آیین ملی نوروز پیش از ظهر روز هجدهم اسفندماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی رئیس کتابخانه ملی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، جمع زیادی از دانشجویان میراث فرهنگی دانشگاه علمی فرهنگی و حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی توضیح داد: در آیین ملی ایرانیان بزرگترین آیین مردمی و بدون وابستگی به دولت‌ها و دین‌ها است. ماندگاری این آیین در طول چندین هزاران سال است. به رغم تغییرات بنیادی در جغرافیای ایران این رسم و آیین همچنان ماندگار مانده است. این رسم و آیین، ریشه‌دار است و صددرصد مردمی. هیچ آیینی به اندازه آن نیست، آنقدر ریشه‌دار است که فقط ما نیستیم که جشن آن را برگزار می‌کنیم. با کمی تسامح می‌توان گفت نوروز است که فرهنگ، ملیت و هویت ما را نگه داشته است. نوروز به ما نیازی ندارد ولی ما به نوروز احتیاج داریم.

وی افزود: به‌رغم شکست‌ها و محدودیت‌هایی که برای این آیین در طول تاریخ ایجاد می‌شد، اما همه آن محدودیت‌ها و دشمنی‌ها زایل شد، ولی نوروز باقی ماند چون هر ایرانی خودش یک نوروز، رسم و آیین است. این آیین به دولت، رژیم، نظام و حتی دینی وابسته نیست ولی با هیچ دینی هم دشمنی ندارد. هر دولت و نظامی که بخواهد با این آیین دشمنی کند، خودش مشکل پیدا می‌کند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اضافه کرد: دولت هایی که با نوروز مشکل دارند، هزینه های سنگینی می پردازند. برخی از کشورهای همسایه از برگزاری جشن‌های نوروز می ترسند. در طول سال های اخیر حرکت های خوبی شده تا بین مردم منطقه آشتی ایجاد شود. برخی از دولت ها یکسال جشن نوروز را برگزار می کنند و یکسال دیگر خیر.

حجت‌الاسلام یونسی بیان کرد: ما اکنون در شهری زندگی می کنیم که با هر دم و بازدم باید مقدار زیادی سم استنشاق کنیم و به مردم تدریجی گرفتار شدیم. این به خاطر تخریب طبیعت است. نوروز این پیام را به ما می دهد که با طبیعت آشتی کنیم و به آن برگردیم.

در ادامه این برنامه، نمایشگاه عکس آیین‌های نوروزی در کشورهای همسایه افتتاح شد.

منبع خبر: 
خبرگزاری مهر