موبد نیکنام در جشن مهرگان پاریس:

موبد نیکنام در جشن مهرگان پاریس:
 
موبد نیکنام در جشن مهرگان پاریس:
ایرانیان همانند نوروز، مهرگان را نیز جشن بگیرند
   
 
خبریار امرداد _ سیاوش نمیرانیان :
مرکز فرهنگی زرتشتیان در پاریس آیین ملی مهرگان را شنبه 11 مهرماه 1394 خورشیدی برابر با 3 اکتبر 2015 میلادی جشن گرفتند.
موبد کورش نیکنام در سخنان خود در این جشن، به فلسفه‌ی مهر و میترا در باور ایرانیان باستان اشاره کرد و افزود: «مهر در آغاز نماد روشنایی و پیمان‌داری بوده اما اکنون این واژه به چَم(:معنای) مهربانی، عشق و فداکاری نیز است.
وی با یادآوری استوره‌ی پیروزی فریدون بر ضحاک تازی، جشن مهرگان را از دیدگاه استوره‌شناسی بررسی کرد و در جایگاه فصلی گفت: «نوروز، هنگام برابر شدن روز و شب در آغاز بهار هر سال جشن گرفته می شود و مهرگان همین حالت را به هنگام آغاز پاییز، سرآغاز رسیدن سرمای زمستان و شادی کشاورزان به انگیزه برداشت محصول کشاورزی داشته است.»
این پژوهشگر فرهنگ ایران باستان خواستار آن شد که ایرانیان همانند نوروز و شب چله، آیین‌ها و جشن‌های ملی دیگر مانند مهرگان، سده و تیرگان را نیز در هر شهر و دیاری برپا دارند. زیرا این‌ها از جشن‌های دینی زرتشتیان نیست و از آیین‌های ملی و حماسی مردم ایران باستان بوده است.
موبد نیکنام با سرایش بخش‌هایی از «مهر نیایش» برنامه‌ی جشن مهرگان در شهر پاریس فرانسه را با نغمه‌های اوستایی همراه ساخت.
در این برنامه هم‌چنین جلالی، پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران از نقش مهرگان در چکامه(:شعر) و ادبیات چکامه‌سرایان ایرانی از آغاز تا کنون یاد کرد و گزیده‌هایی از چکامه‌های با درون‌مایه‌ی مهرگان را از زبان فردوسی، منوچهری، مسعود سعد و ملک‌الشعرای بهار را خواند.
برای نخستین بار نمایشگاه پارچه و لباس زرتشتی نیز در این جشن برپا شد. گروهی از نیک‌اندیشان نمونه‌هایی از پارچه‌های کهن دست‌باف با سوزن‌دوزی و گونه‌های پوشش بانوان را به مرکز زرتشتیان پیش‌کش کرده بودند که با استقبال بازدیدکنندگان روبه‌رو شد.
جشن مهرگان در پاریس با پذیرایی خوراک ایرانی، اجرای موسیقی زنده، دست‌افشانی و پای‌کوبی تا پاسی از شب ادامه داشت. 
 





منبع خبر: 
خبرگزاری امرداد amordadnews.com