مهم‌ترین ابهام دوره هخامنشی در تخت‌جمشید روشن شد

مهم‌ترین ابهام دوره هخامنشی در تخت‌جمشید روشن شد

مهم‌ترین ابهام دوره هخامنشی در تخت‌جمشید روشن شد

|۱۰:۴۳,۱۳۹۴/۱۰/۱۴| 

 

 گروه ایران زمین کاوش باستان شناسی هیأت مشترک ایرانی- ایتالیایی در شهر پارسه تخت‌جمشید منجر به کشف کتیبه‌ای بابلی شد که مهم‌ترین ابهام‌های تاریخی دوره هخامنشی در این منطقه را روشن کرد.

«علیرضا عسکری چاوردی»عضو هیأت علمی بخش تاریخ و باستان شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به پایان ششمین فصل مشترک کاوش‌های باستان شناسی شهر پارسه تخت جمشید و کشف دروازه شهر گفت: پس از6 سال کاوش باستان شناسی هیأت مشترک ایرانی- ایتالیایی سرانجام با پیدا شدن کتیبه میخی بابلی یکی از مهم ترین ابهام‌های تاریخی دوره هخامنشی در پارسه تخت جمشید روشن شد. در این فصل کاوش با کشف کتیبه بابلی مشخص شد که بنای موجود در ویرانه‌های تل آجری دروازه بوده و در متن کلمه بابلی حک شده در زمینه آجر لعابدار از «دروازه» نام برده است. وی با اشاره به اینکه در کاوش‌های قبل بخش دیگری از این کتیبه کشف شده بود، اظهار داشت: در آن کتیبه با استفاده از خط میخی فارسی باستان از کلمه «شارو» به معنی «شاه» نام برده شده بود.

عسکری چاوردی بیان کرد: به‌دلیل اینکه بنای مکشوفه در قرن ششم قبل از میلاد بنا شده، این بنا پس از ویرانی، طی ۲۵ قرن به تلی از آوار هزاران قطعه آجر تبدیل شده، طی این سده‌ها کتیبه‌هایی که در راهروی مرکزی این بنا وجود داشته فروریخته و در آوار ساختمان پراکنده شده، از این‌رو مهم ترین کشف در این فصل کاوش، شناخت آجر نبشته لعابداری است که کلمه«دروازه» در آن ذکر شده است.

تخت جمشید در سال ۵۲۱ پیش از میلاد در روزگار داریوش هخامنشی بنا نهاده شد و تا پایان حکومت هخامنشیان در سال۳۳۱ پیش از میلاد به‌عنوان مهم ترین پایتخت سیاسی و مذهبی هخامنشیان مورد استفاده قرار گرفت.

منبع خبر: 
روزنامه ایران