شهر باستانی هرمز اردشیر هنوز نیاز به رسیدگی ومهربانی دارد

شهر باستانی هرمز اردشیر هنوز نیاز به رسیدگی ومهربانی دارد

 

 

 

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ خرابه‌های شهر باستانی هرمز اردشیر در تاریخ 24 شهریور 1310 با شماره ثبت 43 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید اما تعیین حریم آن انجام نشد و وجود آثار تاریخی بسیار در این منطقه همچنان مورد بی‌مهری مسئولان شهری و میراث فرهنگی قرار گرفت.

 

به‌گزارش CHN، با این وجود سال 1385 احیای شهر هرمز اردشیر درحالی از سوی فعالان میراث فرهنگی مطرح شد که پس از گذشت هشت سال از آغاز به کار پروژه قطار شهری اهواز از شمال به جنوب و عبور از قدیمی‌ترین منطقه اهواز هنوز موضوع رسیدگی به شهر باستانی هرمز اردشیر مورد توجه قرار نگرفته است.

 

این درحالی است که با آغاز به‌کار قطار شهری اهواز چندین اثر تاریخی مهم در ایستگاه‌های مختلف این پروژه شناسایی شد که به گفته باستان‌شناسان و کارشناسان، گواهی بر منطقه احتمالی شهر باستانی هرمز اردشیر است.

 

«مجتبی گهستونی»، دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با بیان این مطلب به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «همزمان با مطرح شدن احیای شهر باستانی هرمز اردشیر، پروژه قطار شهری اهواز نیز به صورت جدی پیش می‌رفت که در یکی از ایستگاه‌های قطار واقع در میدان دروازه یا خلیج فارس آثار تاریخی پیدا شد».

 

او گفت: «باستان‌شناسان استان خوزستان درحالی باستانی بودن دیوار سفالی و خشتی که حین عملیات خاکبرداری مشاهده شده بود مورد تایید قرار دادند که حساسیت دوستداران میراث فرهنگی بر پیگیری این قضیه بیشتر شد. اما به دلیل ملی بودن پروژه قطار شهری، مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان خوزستان (صادق محمدی) با اینکه هیات باستان‌شناسی و کارشناسی از تهران در سال 86 تایید کرده بودند که در این محوطه آثار باستانی وجود دارد و تفاهم‌نامه‌ای با میراث استان منعقد شد که این پروژه بررسی شده و اگر در حین عملیات به آثاری دیگر برخوردند اطلاع دهند، زیر بار پیگیری ماجرا نرفت و بدون توجه به این آثار، کار پروژه قطار شهری اهواز ادامه یافت».

 

گهستونی به بی‌توجهی کارشناس معرفی شده توسط پژوهشکده باستان‌شناسی به نظرات پنج باستان‌شناس و کارشناس سازمان میراث فرهنگی اشاره کره و می‌گوید: «سازمان میراث فرهنگی کشور پنج کارشناس را در تاریخ 16 دی ماه 1386 به اهواز فرستاد. آنها نیز از ایستگاه قطار شهری بازدید کردند و با تایید وجود لایه‌های باستانی در 7 بند توافقاتی صورت گرفت. متولی این کار پژوهشکده میراث فرهنگی بود و 2 فصل کاوش باستان‌شناسی نیز در این محل صورت گرفت اما هیچ اطلاعاتی از سوی سرپرست کاوش ارائه نشد و کارشناسان هم نسبت به این ماجرا حساسیتی نشان ندادند».

 

او گفت: «درحال‌حاضر ویرانه‌های هرمز اردشیر در اهواز فراموش شده و ضرورت احیا و تعیین حریم این شهر باستانی بسیار جدی است که باید از سوی متولیان میراث‌فرهنگی مورد قرار گیرد.»

منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی