شرکت در آیین بزرگداشت هزارو یکصدو پنجاهمین سال رودکی ، شاعر پارسی گو در تاجیکستان

شرکت در آیین بزرگداشت هزارو یکصدو پنجاهمین سال رودکی ، شاعر پارسی گو در تاجیکستان

انجمن پیوند(انجمن فرهنگی تاجیکان و فارسی زبانان)که سرپرستی آن را رییس جمهور تاجیکستان،امام علی رحمان به عهده دارد از اعضای این انجمن در سراسر دنیا همچنین از اندیشمندان و دوستداران فرهنگ و ادب پارسی دعوت کردند تا در جشن 1150 سالگی رودکی در این کشور حضور یابند. 
این بزرگداشت از تاریخ پنجم تا یازدهم سپتامبر سال 2008 میلادی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و شهر پنجکیت، زادگاه رودکی برگزار شد. 
اقامت میهمانان که از 22 کشور جهان به جشن بزرگداشت رودکی آمده بودند در مهمانسرای بزرگ شهر دوشنبه به نام هتل اوستا بود. 
پیش از آغاز مراسم جشن رودکی ، آقای نیکنام به همراه همکیشانی که از پاریس و آمریکا به تاجیکستان آمده بودند و در بنیاد نهادن مرکز فرهنگسرای آریایی در یکی از شهر های باستانی تاجیکستان سهم بسزایی داشتند در روز های سوم و چهارم سپتامبر به شهر ایست روشن در ولایت خجند رفتند و با شرکت مردم این شهر و حضور استاندار و دولتمردان ولایت خجند، بنای فرهنگسرای آریایی که در 3 اشکوب آمده شده بود مورد بهره برداری قرار گرفت.این مرکز با کلاس ها و دوره های گوناگون قادر است تا گسترش دهنده فرهنگ ، اخلاق و تمدن آریایی به جوانان و نوجوانان شهر باستانی ایست روشن باشد،مغ تپه یکی از یادگار های کهن این منطقه است که در گوشه ای از این شهر خود نمایی می کند. 
در آیین بزرگداشت رودکی که به پیشنهاد و دعوت رییس جمهوربرپا شد،اندیشمندان با سخنان خود به بیان شخصیت رودکی و جایگاه او در سرودن شعر پارسی در زمان خود پرداختند. 
در روز 6 سپتامبر میهمانان در پای مجسمه های اسماعیل سامانی و استاد رودکی حضور یافتند و شاخه های گل را به جایگاه آنان نثار کردند سپس در کاخ وحدت و پسین همان روز در تالار آکادمی علوم به بررسی دیدگاه اندیشمندان در باره جایگاه رودکی پرداختند و شامگاه این روز را در تاتر دولتی آکادمی درام لاهوتی شرکت کرده و نمایشنامه باشکوه زندگی رودکی را تماشا کردند. 
در روز 7 سپتامبر نیز پس از ایراد سخنرانی ها برای جایگاه و شخصیت رودکی در کاخ وحدت این شهر میهمانان از موزه ملی تاجیکستان و از موزه تاریخ این کشور دیدار کردند و در پذیرایی شام با حضور رییس جمهور شرکت کردند. 
در روز 8 سپتامبر جشن بزرگ و باشکوهی در تالار باربد شهر دوشنبه برگزار شد. این جشن باشکوه به مناسبت هفدهمین سالگرد استقلال کشور تاجیکستان و بزرگداشت جایگاه رودکی بود که در آن رییس جمهور تاجیکستان در جمع باشندگان،میهمانان و سفرای کشور های خارجی و هنرمندانی که با موسیقی و حرکات موزون آمده بود حضور یافتند.امام علی رحمان در سخنان خود به پیشرفت های ارزنده تاجیکستان پس از استقلال کشورشان اشاره کردند و از رودکی به عنوان یکی از برجسته ترین شاعران و دانشمندان گذشته تاجیکستان یاد کردند. 
پسین این روز اعضای انجمن پیوند از کشورهای گوناگون در تالار این انجمن گرد هم آمده و پس از آشنایی به سخنان رییس این مرکز ودیدگاه اعضای انجمن پرداختند.آقای نیکنام که عضو انجمن پیوند از ایران است نیز در سخنانی به اهمییت این انجمن در پیوند زبان و فرهنگ مشترک آریایی اشاره کرده و امید وار شدند تا در آینده دفتر نمایندگی این انجمن همانند دیگر کشور های پارسی گوی جهان در ایران نیز دایر شود زیرا کانون پژوهش های فرهنگ و ادب پارسی با توان ویژه ای در این کشور نیز وجود دارد. 
بامداد روز 9 سپتامبر میهمانان با چند پرواز اختصاصی به شهر پنجکیت رفتند این شهر که سابقه شش هزار ساله فرهنگ و تمدن را در خود جای داده است مکانی است که سغدیان به نیایش مهر می پرداخته و در آثار کشف شده یادگار های نگهداری آتش مقدس نیز وجود دارد که به شکل خورشید ساخته شده و در مرکز آن آتش نگهداری می شده است، شهر پنجکیت باستانی با حمله اعراب ویران شده و معماری باقیمانده آن هم اکنون با دستور رییس جمهور در حال باز سازی است. 
میهمانان از شهر باستانی َسَرزم نیز دیدار کردند که یادگار های فراوانی را از تاریخ در دل خود جای داده است. 
در روز 9 سپتامبر میهمانان با چند دستگاه اتوبوس به شهر پنجرود رفتند که در فاصله هفتاد کیلومتری پنجکیت قرار دارد و زادگاه رودکی است و آرامگاه این شاعر پارسی گوی نیز در این مکان وجود دارد.رییس جمهور تاجیکستان به جمع مردم این شهر و میهمانان وارد شدند و در کنار آرامگاه رودکی به سخنرانی پرداختند و از موزه این مرکز دیدار کردند و سپس از تندیس رودکی که به تازگی در بخشی از این شهر نصب شده است پرده برداری کردند. 
در روز پایانی جشن رودکی میهمانان با پرواز های چند گانه به شهر دوشنبه برگشته و در برنامه هایی شاد که توسط کمیته اجرایی جشن رودکی تدارک دیده شده بود شرکت کردند. 
جلوه هایی از آیین بزرگداشت رودکی را در گالری عکس همین سایت مشاهده فرمایید.