سخنرانی در جمع همکیشان پارسی ساکن امارات

پنج شنبه، هفدهم آذر 1384

خنرانی در جمع همکیشان پارسی ساکن امارات         مكان : هتل آواری دبی

 

اینجانب كورش نیكنام در جایگاه نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی ایران جهت بحث پیرامون چگونگی بهبود موقعیت شغلی و بازرگانی زرتشتیان در ایران فهرستی از چگونگی زندگی و مشكلات زرتشتیان ایران را گزارش می كنم و چنانچه در هر مورد پرسش های بیشتری از سوی شما وجود دارد در پاسخگویی حاضرم. 
* زرتشتیان ساكن ایران هم اكنون كمتر از یكصد هزار نفر می باشند و در شهرهای تهران، یزد، كرمان، شیراز، اصفهان، كرج، اهواز و زاهدان بیشترند، زیرا انجمن ها و مراكز فرهنگی و سالن های اجتماعی در آن شهرها دارند. 
*در برپایی مراسم و آیین های سنتی كوشش می كنند و دولت ایران نیز همكاری لازم را با آنان دارد. 
* نسبت به مواردی كه در قانون برای ایرانیان غیر مسلمان تعریف شده تا حدودی زندگی مناسبی دارند. 
* برخی مشكلات در مورد ارث و استخدام و تضادهای قانونی با اكثریت مردم دارند كه با اقدام و گفتگوی ما با دولت، انتظار داریم حكومت ایران در برطرف كردن آن اقدام خواهد كرد. 
* شغل دیرینه زرتشتیان در ایران كشاورزی بوده كه هم اكنون نیز زرتشتیان در برخی از روستاها به آن مشغولند و درآمد ناچیزی دارند- بعضی ها كارمند دولت هستند و گروهی شغل آزاد مانند مغازه داری ، كارخانه های صنایع كوچك و سازنده یا تعمیر كار نوعی لوازم می باشند. 
* درصد زیادی از جامعه زرتشتی ایران را جوانان تشكیل می دهند كه بیشتر آنان پس از پایان دورة دبیرستان در یكی از رشته های دانشگاهی نیز ادامه تحصیل داده اند. 
* بعضی از آنان به شغل های آزاد و موقت مشغول شده اند كه آینده آنان را تأمین نمی كند. 
* مخارج زندگی هر خانواده در ایران به نسبت زیاد و دشوار است و اگر جوانی به ویژه پسرها درآمد لازم برای زندگی نداشته باشند با مشكلات فراوانی روبرو خواهند شد. 
* یكی از پی آمدهای ناگوار این شرایط تصمیم خانواده های زرتشتی به مهاجرت از ایران به دیگر كشورها می باشد. 
* سن ازدواج نیز به دلیل نبودن امكان زندگی مناسب در جوانان بالا رفته و به میانگین نزدیك به 30 سال رسیده است. 
* پس از ازدواج نیز به دلیل عدم درآمد اكثر كسانی كه ازدواج می كنند تمایلی برای اضافه كردن فرزندان به آمار خانواده را ندارند و این نیز مشكل كم شدن جمعیت را به دنبال خواهد داشت. 
* بعضی از سالمندان و بازنشستگان نیز برای تأمین درآمد زندگی به كارهایی اضافی در روز و شب مشغولند. 
* در حال حاضر بسیاری از زرتشتیان شیوه و فرمول درست بازرگانی و كسب كار را نمی دانند. 
* از چگونگی ارتباط با اتاق بازرگانی جهانی زرتشتیان نیز بی خبرند. 
* اكنون كه همكیشان ما در سراسر دنیا به ویژه پارسیان گرامی موقعیت مالی و علمی بهتری نسبت به زرتشتیان ایران دارند بسیار ایده آل خواهد بود تا بازرگانان زرتشتی سراسر دنیا در ایران نیز به سرمایه گزاری بپردازند و با توجه به استعدادهای موجود در ایران كه برخی از آنان در زیر آمده اقدام كنند. 

1- در بخش كشاورزی : 
در برخی از شهرهایی كه زرتشتیان زندگی می كنندماننداهواز،شیراز،اصفهان،وشمال كشورامكان سرمایه گزاری در بخش كشاورزی و صنایع پیوسته آن مانند خشك كردن و بسته بندی انواع میوه،خشكباروتولیدآب میوه ها اقدام كرد. 

2- در بخش صنعت: 
كشورایران دارای منابع طبیعی فراوانی از قبیل مواد نفتی و پتروشیمی ، سنگ های تزیینی گران بها و ساختمانی،فلزات گوناگون،آب شیرین و ... دارند كه باید به آنها پرداخته شود. 

3- در بخش خدمات: 
چون جوانان زرتشتی بیشتر در بخش برق، الكترونیك،كامپیوتر،مكانیك و معماری تحصیل دانشگاهی داشته اند در تولید ابزار و لوازم گوناگون و بخش IT می توان سرمایه گزاری كرد.