زبان فارسی گرانبهاترین هدیه ایرانیان به جهان است

 زبان فارسی گرانبهاترین هدیه ایرانیان به جهان است

کزازی: زبان فارسی گرانبهاترین هدیه ایرانیان به جهان است

 

|۱۱:۲۶,۱۳۹۵/۱/۲۹| 

 

میرجلال‌الدین کزازی در مراسم رونمایی از کتاب سخنگوی گلستان فارسی، این زبان را گرانمایه‌‌ترین هدیه ایرانیان به جهانیان برشمرد.

 آیین رونمایی از کتاب سخنگوی گلستان سعدی، عصر روز چهارشنبه،  ۲۵ فروردین ۹۵ در تالار فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

در بخش نخست این آیین گروه موسیقی سلوک در دستگاه نوا ۶ قطعه نواختند که سه قطعه آن بر روی اشعار سعدی ساخته شده بود. اجرای این گروه که ۱۱ نوازنده و همخوان را شامل می‌شد، با استقبال حاضران در تالار مواجه شد.

دربخش دوم خانم فاطمه محمدی مدیر موسسه نوین کتاب گویا درباره تولید کتاب سخنگوی گلستان سعدی گفت که مراحل مختلف ضبط این اثر با دقت نظر بسیار بالایی طی شده است و در هر مرحله، از نظرات کارشناسان آن بخش بهره گرفته شده است تا نتیجه کار، اثری در خور و ماندگار باشد.

وی افزود: در انتخاب نسخه مناسب برای روایت، با اساتید ادبیات مشورت شد؛ و برای انتخاب گویندگانی که بتوانند از عهده خوانش درست این اثر سترگ برآیند، ساخت موسیقی مناسب، ضبط و صدابرداری و سایر موارد، همواره تلاش بر این بود که بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

محمدی همچنین درباره تولید کتاب گویا و تجربه ۱۰ ساله این موسسه در این حوزه سخن گفت: در طول ده سالی که موسسه نوین کتاب گویا در زمینه تولید و انتشار کتاب گویا فعالیت دارد، هیچ نهاد و مرجعی برای سنجش و ارزشگذاری برای کتابهای گویای تولید شده وجود نداشته و هنوز هم وجود ندارد که اگر وجود داشت، قطعا آثار منتشر شده در این موسسه، به لحاظ کیفیت تولید از جهات مختلف، از برترین ها می بود.

در بخش بعدی سخنرانی ها میرجلال الدین کزازی از فرهنگ دیرینه ایران سخن گفت و از زبان پارسی به عنوان گرانمایه‌ترین هدیه به جهان یاد کرد.

وی سعدی را در کنار فردوسی از بنیانگذاران زبان پارسی در ایران نو خواند و هر ایرانی را وام دار آنها دانست.

کزازی همچنین گرانمایه ترین اندرزنامه را بوستان و بهترین نمونه نثر آهنگین را نیز «گلستان» خواند.

وی در پایان سخنانش، کتاب گویا را گام مهمی دانست برای دنیای امروز که مردم کمتر فرصت مطالعه دارند و از پدیدآورندگان این اثر تشکر کرد که اثری با کمترین نقص تولید کرده اند.

یحیی یثربی دیگر سخنران این مراسم از منظر ادبیات عرفانی و فلسفه به ادبیات ایران پرداخت و به عدم توجه و از دست دادن مسائل اجتماعی و زندگی در ادبیات امروز اشاره کرد و عنوان کرد: سعدی مسائل و مشکلات زندگی را دیده و چندان در عالم دیگر نبوده است. در پایان سخنانش وی کتاب گویا را با فرهنگ شنیداری ما سازگار دانست و آن را برآمده از فرهنگ قصه گویی ایرانیان قلم داد کرد.

محمدحسین معصوم مدیر پژوهش بنیاد سعدی از اقدامات و وظایف بنیاد سعدی سخن گفت و هم از شیرینی کلام سعدی و کتاب گویای گلستان را محصول ارزشمندی دانست که می تواند در خارج از کشور هم برای دوستداران ادبیات فارسی مفید باشد.

سپس مهدی زارع آهنگساز این اثر و راویان آن الهام نامی و احسان چریکی حاضران را به شنیدن قطعاتی از این کتاب دعوت کردند. در این بخش سه حکایت از سعدی روایت و اجرا شد به همراه یک قطعه بی کلام و نیز قطعه دیگری با شعر مولانا که پایان بخش این قسمت بود که با تشویق شدید حاضران در تالار همراه شد.

کتاب سخنگوی گلستان سعدی شامل نسخه کامل گلستان، یعنی دیباچه و هشت باب آن است و مدت زمانی حدود ۶۰۰ دقیقه دارد. روایت حکایت ها با صدای احسان چریکی است و خوانش اشعار گلستان را هم الهام نامی بر عهده داشته است. ضمن آنکه طنین آواز و تصنیف خوانی مهدی شیرازیان را هم می توان در جای جای آن شنید

منبع خبر: 
خبرگزاری مهر