روزگار اندوه‌بار یک گوردخمه‌ی هخامنشی در کرمانشاه

	روزگار اندوه‌بار یک گوردخمه‌ی هخامنشی در کرمانشاه

 

 
   
   
 
خبرنگار اَمرداد – سیاوُش آریا :

آرامگاه‌های باستانی ایران که آن‌ها را با نام گوردَخمه یا اُستودان (جایگاه نگهداری استخوان مردگان) می‌شناسیم از ارزشمندترین و گیراترین‌(:جذاب ترین) یادمان‌های ملی به‌شمار می آیند که راز و رمزهای پنهانی را در دل خود نهفته دارند. این یادگارهای نیاکانی ارزش بسیار فراوانی نزد پژوهشگران و باستان‌شناسان داشته و ما را با آیین، روش زیست و تاریخ اجتماعی و سیاسی گذشتگان پاک نهادمان آشنا می‌کند. اما با همه‌ی  ارزش این دسته از یادمان‌ها، از آن‌ها به درستی نگهداری نمی‌شود و گاهی در بدترین شرایط حفاظتی به سر می‌برند!
به گزارش اَمرداد،گوردخمه «دیرِه» در سرپُل ذهاب استان کرمانشاه روزگار اندوه باری را سپری می‌کند و در بدترین شرایط نگهداری به سر می‌برد. گُل سنگ‌ها و درختچه‌ها در درون این گوردخمه رِخنه‌(:نفوذ) کرده و پوسیدگی سنگ‌ها را شتاب بیشتری داده است. همچنین این گُل‌سنگ‌ها مانند خُوره به جان این یادگار نیاکانی افتاده و در جای جای آن دیده می شود که چهره ی زشت و ناخوشایندی را به نمایش گذاشته است. نابخردان فرومایه با رنگ در درون این یادمان ملی یادگاری نوشته و آسیب‌های برگشت ناپذیری‌(:غیرقابل جبرانی) را به آن زده اند. ولگردان و معتادان این اثر 2300 ساله را سرپناهی اَمن یافته و خاکستر آتش و زغال و زباله های خود را در درون آن ریخته اند که دل هر دوست دار تاریخ و میراث ایرانی را به درد می آورد. شکاف و ترک بزرگی در بالای سر این یادگار ملی پدیدار شده و تهدیدی جدی برای آن به شمار می آید. همچنین بخشی از سقف این گوردَخمه نیز ترک خورده است. سیاهی به جا مانده از آتش مواد مخدر و موارد دیگر در درون این سازه، چهره ی زشت و زننده ای را به جا گذاشته و به آن آسیب فراوانی رسانیده است. با گذشت زمان و بر اثر عوامل طبیعی و انسانی بخش‌هایی از این یادمان به‌هم ریخته و فُرم آن را ناهموار کرده است. از دوپله‌ای که در کرانه‌ی گوردخمه ساخته شده بوده، هم اینک یکی بیشتر برجای نمانده است! در پیرامون این یادمان ملی انبوهی از زباله و نخاله‌های ساختمانی ریخته شده است که جز افسوس و دریغ چیزی را به جا نگذاشته و دَهن کجی به هویت و شناسنامه ی ملی به شمار می آید. اما بی گمان بدترین درد این یادمان ارزشمند بی مهری و رسیدگی نکردن مدیران فرهنگی شهری و استانی به ویژه سرپرست (:متولی) اصلی آن یعنی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که این بازمانده ی ملی را در گوشه ای به حال خود رها کرده اند. این در حالی است که اگر این بازمانده های (:آثار) یگانه و بی مانند (:منحصر به فرد) ایرانی در هر کشور دیگری بود با رسیدگی به آن و تبلیغات گسترده و با برگزاری جشنواره‌ها و شوها و نمایش فیلم و ... گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود کشانیده و سود هنگفتی را به جیب می زدند. ولی در ایران برخی از مدیران ما هنوز به ارزش والای این یادمان‌ها پِی نبرده اند. از سویی دیگر، می توان از دیدگاه اقتصادی هم به این یادمان‌ها نگاه کرد. استان‌هایی مانند کرمانشاه، پارس‌(:فارس) و خوزستان که یادمان‌های ملی بی شماری را دارند، به انگیزه ی نبود برنامه ریزی و مدیریت درست در میان سرپرستان (:مسوولان) شهری و استانی، بیکاری در آنان بیداد می کند و بیشتر فارغ التحصیلان آن‌ها یا بیکار بوده و یا به ناچار در رشته های دیگری با درآمد بسیار ناچیزی سرگرم کار هستند. چیزی که باید از آن نام برده شود این است که در جهان پیشرفته ی امروزی، پیشه ی (:صنعت) گردشگری به کار و پیشه ی نخست جهان دگرگون شده و درآمدهای فراوانی را برای کشورها به ارمغان می آورد. اما در ایران با همه ی توانایی ها و گونه های گردشگری تاریخی – طبیعی و... این پیشه هنوز در آغاز راه مانده است!
درباره ی ارزش این یادمان نیاکانی، علی رضا جعفری زند، باستان‌شناس با گرایش دوران تاریخی به اَمرداد گفت: «این گوردخمه یکی از بی‌مانندترین گوردخمه‌های کرمانشاه بوده و ارزش بسیار فراوانی ازدیدگاه مطالعات باستان‌شناسی دارد و نگهداری و پاسداری از آن امری بایسته (:ضروری) به شمار می آید».
دکتر جعفری زند که از نزدیک این یادمان را دیده است درباره ی دیرینگی آن افزود : « به دیدگاه من دیرینگی این گوردخمه به اواخر روزگار هخامنشی می رسد و از فرم و تراش و ابزار به کار رفته در آن می توان به این نتیجه رسید. همچنین این گوردخمه درپوشی داشته که در گذشته‌های دور و ناروشن از میان رفته است».
به گزارش اَمرداد، گوردخمه «دیرِه» در 24 کیلومتری جاده ی سر پل ذهاب به سوی دیره در نزدیکی روستای گِلین جای گرفته است. مردم روستا این گوردخمه را به نام های فرای کَن، تاق فرهاد یا اتاق فرهاد می‌شناسند. این گوردخمه به درازای 6 متر و نیم، ژرفای‌(:عمق) 3 متر و بیست سانتی متر و بلندای‌(:ارتفاع) 2 متر و پانزده سانتی‌متر است. گفته شده است در دیوار جنوبی این گوردخمه صفحه‌ای برای پدیداری نقشی تراشیده شده است، ولی هم اینک نگاره‌ای در آن وجود ندارد. 

 

شکاف بزرگی که بالای سر گوردخمه ایجاد شده، تهدیدی جدی برای آن به شمار می آید

انبوه یادگاری نویسی ها درون یادگار نیاکانی

گوردخمه هخامنشی دیره در کرمانشاه

وضعیت اسفبار درون گوردخمه دیره

وضعیت ناهوار سقف گوردخمه





درون یادمان ملی سرپناهی برای معتادان شده است!؟

درختچه ها درون گوردخمه رخنه کرده و پوسیدگی سنگها را رقم زده است

بخش بالایی گوردخمه
عکس از سیاوش آریا است.
منبع خبر: 
خبرگزاری امرداد amordadnews.com