دیوار بیرونی شهر گور فارس رو به فرسایش است

دیوار بیرونی شهر گور فارس رو به فرسایش است

یکی از کارشناسان میراث‌فرهنگی استان فارس درحالی خبر از روند فرسایشی و تخریب حصار بیرونی شهر گور فیروزآباد می‌دهد که به‌گفته او، هم‌اکنون در نزدیکی دروازه اردشیر شهر گور یک چاه عمیق برای کشاورزی حفر شده است.

 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ درحال‌حاضر شهرستان فیروزآباد، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور به‌شمار می‌رود. چنانچه شغل بسیاری از مردم منطقه را کشاورزی تشکیل می‌دهد. اما این شهر در منطقه‌ای درحال گسترش است که مهمترین محوطه و آثار تاریخی مربوط به دوره ساسانیان در آن قرار دارد.
 
به گزارش CHN، شهر گور فیروزآباد یکی از شهرهای دوره اشکانیان است. شهری دایره‌ای که وقتی اردشیر بابکان بر اردوان پنجم پیروز می‌شود دولت ساسانیان در این شهر پایه‌گذاری می‌کند.
 
با این حال شنیده می‌شود که حصار بیرونی شهر گور فیروزآباد درحال تخریب است. « ایرج محمدی» کارشناس میراث‌فرهنگی استان فارس با بیان این مطلب به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید:« حصار بیرونی شهر گور فیروزآباد به‌دلیل گسترش کشاورزی و حفر چاه عمیق درحال تخریب است.»
 
او ادامه می‌دهد: «شهر گور یکی از شهرهای باستانی بسیار ارزشمند تاریخی است که حفاری‌های منسجم و مداوم باستان‌شناسی در آن بسیار اندک بوده است. درحال‌حاضر خندق شهر گور دچار فرسایش شده به‌دلیل حفر چاه در آن در معرض تخریب قرار گرفته است.»
 
شهر گور دارای چهار دروازه است که این دروازه‌ها شامل، دروازه هرمز در شمال، دروازه اردشیر در جنوب، دروازه مهر یا میترا در شرق و دروازه بهام در غرب شهر گور می‌شود.
 
محمدی معتقد است، شهر گور نزدیک به 314 هکتار مساحت دارد که پیرامون این شهر را خندقی به عرض 50 متر گرفته است.
 
آنطور که این کارشناس میراث‌فرهنگی اعلام کرده است، جداره بیرونی این خندق آسیب جدی دیده است و اگر اقدامی صورت نگیرد به طور کامل تخریب می‌شود.
منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی