دانشنامه نوروز تدوین خواهد شد

دانشنامه نوروز تدوین خواهد شد

دانشنامه نوروز تدوین می شود

 

نشست نهایی 'تدوین پرونده چند ملیتی نوروز' با حضور نمایندگان۱۲ کشورعضو پرونده و با حضوردکترسیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی - محمد حسن طالبیان درنشستی که به منظور تدوین نهایی"پرونده چند ملیتی نوروز" با حضور نمایندگان 12 کشور درکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزارشد، گفت: ثبت نهایی پرونده نوروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این پرونده درشمارنخستین پرونده های بین کشوری است که سازمان یونسکو به آن توجه ویژه ای دارد. این پرونده نخستین بار با همکاری هفت کشور برای ثبت جهانی به یونسکو مطرح شد اما به مرور پنج کشور دیگر نیز به این پرونده پیوستند واین دیدار و نشست نیز به منظور تدوین نهایی سندی با حضور 12 کشور برگزار می شود.

 

او افزود: پیام اصلی پرونده چند ملیتی نوروز صلح و شادی برای جهانیان است و ما ثبت این پرونده چند ملیتی را به فال نیک می گیریم و با ثبت این پرونده زمینه ای فراهم می شود که در منطقه به میراث جهانی چند ملیتی توجه ویژه ای بشود و در جهت حفظ و نگهداری این میراث، همگان بکوشند.

 

درادامه سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: من بسیار شادمانم که امشب در کتابخانه ملی میزبان نمایندگان فرهنگی کشورهای منطقه هستم. کتابخانه ها تکه ای از بهشت بر روی زمین هستند و امیدوارم دربازدیدی که ازکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران داشته اید به این موضوع پی برده باشید.

 

او درادامه با اشاره به بنای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران درباره جزئیات این بنا و آثار ارزشمندی که در این مجموعه نگهداری می شود گزارشی را ارائه کرد و گفت: ایران یکی از متمدن ترین کشورهای جهان به شمار می رود که از قدمت دیرینه ای برخوردار است و این تمدن کهن میراث ارزشمندی را برای ما به ارمغان گذاشته است.

 

صالحی در ادامه با اشاره به پرونده چند ملیتی نوروز گفت: من مقاله مستند و مدونی با عنوان "نوروزوهمبستگی ملی" نوشته ام که دراین مقاله به جایگاه و اهمیت نوروز درمنطقه پرداخته ام که ترجمه این مقاله را دراختیار دوستان خواهم گذاشت.

 

او افزود: نوروزنه تنها از جنبه ملی برای ما ایرانیان ارزشمند است، بلکه با دین ما نیزپیوند خورده است و بزرگان دینی ما در تکریم نوروز بسیار سخن گفته اند. همچنین نوروزمهم ترین حلقه ملی ما ایرانی ها به شمارمی رود.

 

رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: با فرا رسیدن نوروز درایران شاهد نوعی دگردیسی فرهنگی و اجتماعی در ایران خواهیم بود و نوروز موجب آشتی و انسجام ملی در کشور ما می شود. مثلا همین لحظه که این جا نشسته ایم بسیاری از ایرانی در فکرسبزکردن سبزه سفره هفت سین هستند. سبزه ای که درباورایرانی ها اگرسبزنشود و در سفره هفت سین جای نگیرد سفره هفت سین ما کامل نمی شود.

 

او سبزه را پیام محیط زیستی نوروز عنوان کرد و گفت: درواقع سبزه به ما یادآوری می کند که با آمدن نوروزانسان ها با طبیعت آشتی می کنند. امیدوارم فرصتی فراهم شود که شما درایام نوروز مهمان سفره های هفت سین ایرانی ها باشید و ببینید که ایرانی ها چقدرمهمان نواز هستند . درایام نوروز ایرانی ها رسم دارند که لباس نو بپوشند و با لب پرخنده از مهمان های خود پذیرایی کنند و به آن ها عیدی بدهند.

 

صالحی امیری یکی از مهمترین پیام های نوروز را صلح و دوستی عنوان کرد و گفت: همزمان با تازه شدن طبیعت؛ ایرانی ها تلاش می کنند که ردی از کینه و کدورت ها در روابط شان به جا نماند و با روی گشاده با یکدیگر روبرو شوند از این منظر می توان گفت که پیام اصلی نوروز صلح و دوستی است و با این پیام می توان فصل جدیدی از ارتباطات را در منطقه به وجود آورد و در مقابله با افراطی گری های موجود در منطقه که ناامنی و جنگ را در منطقه دامن زده است می توان پیام صلح و دوستی را که در نوروز نهفته است را به منطقه و جهان صادر کرد.

 

او درادامه پیشنهاد تدوین دانشنامه نوروز را به صورت مشترک میان 12 کشوری که فرهنگ شان با نوروز پیوند خورده ارائه داد و گفت: با همکاری یکدیگر می توانیم این دانشنامه را بنویسم و زمینه ای را فراهم کنیم که هنرمندان و پژوهشگران با نگاه ویژه ای با نوروز روبرو شوند و از این میراث ارزشمند برای خلق آثار فرهنگی و هنری جاندار بهره گیرند تا با این وسلیه نیز میراث جهانی خود را به جهانیان معرفی کنیم.

 

ضمن برگزاری این نشست؛ نمایندگان 12 کشور از بخش های مختلف کتابخانه ملی ایران بازدید کردند و با گوشه ای از میراث معنوی ایرانی و اسلامی موجود در کتابخانه ملی آشنا شدند. در این بازدید نماینده هایی از کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق حضور داشتند.

 

منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی