جشن باشکوه ثبت بین المللی شهر سوخته در سیستان و بلوچستان

جشن باشکوه ثبت بین المللی شهر سوخته در سیستان و بلوچستان

پریسا عظیمی، محمد فرتوت عنایت : «هائوپینگ»،رئیس کنفرانس عمومی یونسکو در حاشیه رونمایی از لوح ثبت شده محوطه تاریخی شهر سوخته در فهرست میراث جهانی در گفت و گو با ایران تاریخ و قدمت ایران را ستود و افزود : ایران از سرزمین های تاریخی و قدیمی است که 5 هزار سال قدمت دارد.

رئیس کنفرانس عمومی یونسکو در مورد ویژگی هایی که موجب شده تا شهر سوخته درفهرست آثار جهانی ثبت شود، اظهار داشت: قدمت این شهر به 2 هزار و 500 سال قبل از میلاد بر می‌گردد و این برای بشریت مهم است که این قدمت را می‌تواند در تاریخ خود ثبت کند.

مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  نیزدر کارگروه میراث فرهنگی در استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به ثبت محوطه باستانی شهر سوخته به عنوان هفدهمین اثرتاریخی ایران در فهرست جهانی ، گفت: اگر جنگ و سایر مشکلات کشور نبود در چند سال گذشته باید شمار آثار ثبتی به دو برابر می رسید این در حالی است که سازمان یونسکو از سال 2007 اعلام کرده سالانه یک اثر از هر کشور ثبت جهانی می شود.

سلطانی فر،  ادامه داد: اکنون 15پرونده از ایران برای ثبت جهانی آماده است و در لیست انتظار قرار دارد، در تلاش و پیگیری هستیم که بتوانیم از سهمیه سایر کشورها و راه های دیگر برای افزایش شمار آثار ثبتی استفاده کنیم تا سال‌های عقب مانده جبران شود.

وی بیان کرد: ایران از نظر ثبت آثار رتبه هفتم و هشتم جهان را دارد این در حالی است که با وجود داشتن یک میلیون بنا، سایت و اثر تاریخی و فرهنگی 31 هزار مورد آن ثبت ملی شده است.

 ثبت جهانی شهر سوخته

شهر سوخته سیستان و بلوچستان به‌عنوان هفدهمین اثر جهانی - ایرانی در سی‌ وهشتمین اجلاس یونسکو تیر امسال در دوحه قطر در حالی به ثبت جهانی رسید که همه شاخصه‌های یک اثر تاریخی و باستانی برای ثبت جهانی شدن را داشت. در واقع این محوطه باستانی بیشتر به‌ خاطر کشفیات مهم باستانی در دنیا شناخته شده و اهمیت آن را صد چندان کرده است.

از طرفی، ثبت جهانی این شهر باستانی یک فرصت استثنایی را برای بهره برداری از زمینه‌های با ارزش میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان ایجاد کرده که تا حدودی از دغدغه مسئولانی که به فکر توسعه این استان هستند، کاسته است. شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل- زاهدان واقع شده‌است.

پنجشنبه گذشته اول آبان مراسم جشن ثبت‌جهانی شهر سوخته با حضور مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهمانان خارجی از جمله «هائوپینگ» رئیس کنفرانس عمومی یونسکو و احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو به همراه هیأت همراه در سایت تاریخی شهر سوخته برگزار شد.

 شهرسوخته، دروازه فرهنگی سیستان و بلوچستان مقابل جهانیان

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری این استان ثبت جهانی شهرسوخته را دروازه‌های فرهنگی، اجتماعی سیستان و بلوچستان مقابل ایرانیان و جهانیان دانست و اظهار داشت: «ثبت جهانی شهر سوخته فرصت مناسبی را برای افزایش ارتباطات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی اقوام و سایر هموطنان وتغییر ذهنیت‌های منفی از این استان فراهم کرده است.» وی افزود: «درهمین راستا و براساس برنامه ریزی‌ها، کارناوال صلح، شادی و وحدت متشکل ازهنرمندان، ادبا و شعرا با هدف ترسیم زیبایی‌ها ومهربانی‌های این استان برای هموطنان به تمامی استان‌های کشور اعزام می‌شود.»

 معرفی شهر سوخته به روی جهانیان

علیرضا شه‌بخش، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایران»، هدف از برگزاری این جشن را معرفی هرچه بهتر شهر سوخته نه تنها به مردم ایران بلکه به جهانیان عنوان کرد و افزود: «این مراسم در 2 بخش به اجرا در آمد که بخش اول آن با محوریت همایش علمی در خصوص ثبت جهانی شهر سوخته در دانشگاه زابل بود و بخش دوم آن نیز بعداز ظهر همان روز در سایت تاریخی شهر سوخته برگزار شد. همچنین بازدید از سایت و موزه صحرایی شهر سوخته از برنامه‌های جانبی این جشن بود.» شه‌بخش با بیان اینکه شهرسوخته با قدمت 5 هزار ساله‌ای که دارد به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای باستان‌شناسی دنیا شناخته می‌شود، تصریح کرد: از ثبت جهانی شدن شهر سوخته علاوه بر مزیت گردشگری می‌توانیم در بخش اقتصادی هم بهره‌ببریم. خوشبختانه تاکنون اعتباراتی را برای فراهم کردن امکانات اولیه در شهر سوخته برای جذب گردشگر گرفته‌ایم، امکانات اولیه و زیرساخت‌های این شهر باستانی آماده است و ما نیز به دنبال شرایطی هستیم که بتوانیم در روندی طولانی مدت و با کمک بخش خصوصی گردشگران زیادی از جمله گردشگران خارجی را جذب کنیم.

 شاخصه‌های شهر سوخته برای ثبت جهانی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان به شاخصه‌های شهر سوخته برای به ثبت جهانی رسیدن آن اشاره کرد و یادآور شد: اشیای کشف شده از زیر زمین در شهر سوخته از جمله چشم مصنوعی، تشخیص دادن نخستین جراحی مغز از روی جمجمه‌ای که در این محوطه تاریخی پیدا شده، جام معروف شهر سوخته و لباس‌ها و زیور آلات کشف شده از شاخصه‌های به ثبت جهانی رسیدن این محیط باستانی بوده است.

وی سابقه شهرنشینی و تمدن در شهر سوخته با قدمت 5 هزار و 200 ساله را از مهم‌ترین معیارها و شاخص‌های ثبت جهانی شدن این شهر تاریخی دانست و گفت: بخشی از آثار کشف شده در این شهر در موزه جنوب شرق ایران در شهر زاهدان و بخش دیگری نیز در موزه صحرایی شهر سوخته نگهداری و حفاظت می‌شود.

منبع خبر: 
روزنامه ایران