ثبت‌جهانی یزد در جایگاه نخستین شهر تاریخی ایران

ثبت‌جهانی یزد ذر جایگاه نخستین شهر تاریخی ایران

ثبت‌جهانی یزد به‌عنوان اولین شهر تاریخی ایران

 

 

 

|۱۰:۵۱,۱۳۹۴/۱۰/۱۲| 

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به عنوان اولین شهر تاریخی کشور برای ثبت جهانی در یونسکو تا ۲۵ دی خبر داد.

 «محمدحسن طالبیان» امروز (پنجشنبه 10 دی) در نشست شورای اداری استان یزد با اشاره به موضوع ثبت جهانی یزد تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‎‎ای به کارهای فرهنگی، جهانی و حفاظت از میراث فرهنگی شده، به نحوی که هم‌اکنون پرونده شهر تاریخی یزد، منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس و پرونده ارسباران برای ثبت جهانی در یونسکو آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد برای سال 2017 آماده شده اظهار کرد: این پرونده با تلاش مسئولان استان تا آخر هفته آینده آماده و تا 25 دی‌ماه به یونسکو ارسال می‎‎شود.

طالبیان افزود: پرونده یزد در اولویت ثبت جهانی قرار گرفته و سعی داریم یزد را به عنوان اولین شهر تاریخی ایران علی‌رغم سختی‌های بسیار فراوانی که دارد، برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کنیم تا پس ارزیابی تا اواسط تابستان آینده و تشکیل کمیته‌های مختلف برای بررسی‌های کارشناسان جهانی، تا اواسط سال 96 برای ثبت جهانی مطرح کنیم.

معاون میراث فرهنگی کشور ابراز امیدواری کرد که با ثبت پرونده جهانی شهر یزد، این اقدام الگویی برای سایر شهرهای حاشیه کویر شود.

وی همچنین به اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی قنات‌های ایران برای سال 2016 خبر داد و افزود: 3 قنات زارچ، حسن‌آباد و دهنو از یزد نیز در این پرونده قرار دارد.

طالبیان قنات را دنیایی از نبوغ در زیر زمین استان یزد خواند و گفت: نیاز است که منظر شهری یزد هم در زیر زمین، هم در کف و هم در بام یزد مورد حفاظت قرار گیرد و این امر نیازمند همدلی مردم و مسئولان استان است.

وی اقدامات صورت گرفته در یزد از جمله ایجاد موزه منطقه‌ای یزد در داخل بافت تاریخی و تبدیل خانه های قدیمی یزد به اماکن اقامتی و غیره را در این راستا را تاثیرگذار خواند و ستود.

معاون میراث فرهنگی کشور در پایان ثبت اولین شهر تاریخی ایران در لیست میراث جهانی را الگویی برای توسعه پایدار عنوان کرد.

منبع خبر: 
خبرگزاری ایسنا