تهیه پرونده آتشکده کاریان پارس در فیروزآباد

تهیه پرونده آتشکده کاریان پارس در فیروزآباد

پرونده میراث جهانی استان فارس با محوریت محوطه‌های ساسانی تا آخر امسال تهیه و تکمیل می شود. این خبر را معاون میراث‌فرهنگی کشور در حاشیه بازدید از محوطه‌ ساسانی فیروزآباد فارس اعلام کرد.

 

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ دکتر محمد حسن طالبیان در حاشیه بازدید از آثار تاریخی شهرستان فیروز آباد گفت : در حال حاضر گروه های تخصصی ویژه ای در حوزه های مدیریت ، مستند نگاری ، آسیب شناسی ، حفاظت و مرمت همچنین پژوهش تشکیل شده است که فعالیت این گروه زیر بنای تهیه پرونده میراث جهانی محور ساسانی ( شهرستان فیروز آباد ) است .

 

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه با بیان اینکه هم اینک 200 میلیون تومان اعتبار برای فعالیت های پژوهشی این گروه های تخصصی اختصاص یافته است افزود : در واقع در تلاشیم در مرحله اول به یک ساماندهی محیطی و خواناسازی تری در مجموعه آثار تاریخی فیروز آباد برسیم که یکی از اهداف این اقدام معرفی شایسته آثار را به بازدید کنندگان است .

 

طالبیان با اشاره به اینکه با نگاه دقیق کارشناسی دوباره محور ساسانی فارس به خصوص آثار شاخص شهرستان فیروز آباد مورد بررسی قرار گرفته افزود : کریدور ساسانی جنوب فارس که شامل آثار موجود در شهرستان فیروزآّباد شامل قلعه دختر ، آتشکده شهر گور ، پل ، چهارطاقی و مناطقی چون فراشبند و بیشاپور می شود پرونده آن با هدف مدیریت و حفاظت یک پارچه از این آثار تهیه می‌شود.

 

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور در این محور تاریخی باید ایستگاه های اطلاع رسانی منضبط و تابلوهای محلی از نظر گرافیکی محیطی ساماندهی و تمامی روستاهای اطراف نیز بهسازی شود چرا که این نوع اقدامات برای ثبت جهانی این محور یک ضرورت است .

 

طالبیان در ادامه در خصوص جا به جایی روستاهای آشتکده نیز گفت : ساماندهی روستا در اولویت است و قصد جا به جایی این روستا را نداریم زیرا اگر مردم را از اینکه منطقه خارج شوند به نوعی حفاظت از آثار سخت تر خواهد شد .

وی افزود : مخالف استقرار مردم محلی در اطراف و روستاهای نزدیک آثار نیستیم اما باید ضوابط میراث فرهنگی رعایت شود .

 

گفتنی است قلعه دختر فیروزآباد در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد که پس از طی مسافتی حدود 300 متر می‌توان به قلعه رسید. همچنین آتشکده فیروز آباد یکی از بناهای مهم دوره ساسانیان در فارس است که در نزدیکی شهر فیروزآباد واقع شده است .

منبع خبر: 
خبرگزاری میراث فرهنگی