تل نارتکونی فسا ثبت ملی شد

	تل نارتکونی فسا ثبت ملی شد

 مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس خبر از ثبت محوطه تاریخی تل نارتکونی بخش نوبندگان فسا در سياهه‌ي(:فهرست) آثار ملی ایران داد. 

مصیب امیری گفت: «در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان 1309 و نظام نامه اجرایی آن مصوب 1311 ، بند (ج) از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب بهمن 1364 و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور ، مصوب 1367 ، مراتب ثبت اثر فرهنگی ، تاریخی تل نارتکونی واقع در شهرستان فسا به پایان رسید.» 
امیری گفت: «تل نارتکونی که در استان فارس، شهرستان فسا، قرار گرفته پس از گذراندن تشریفات قانونی لازم به شماره 31120 ٢٦ شهريورماه ١٣٩٣ خورشيدي در سياهه‌ي آثار ملی ایران به ثبت رسید. »
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس: «اثر يادشده تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی ، تعزیرات و مجازات های باز دارنده ، جرم محسوب می شود و مرتکب ، مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.» 
گفتنی است تل نارتکونی دربلندي 1305 متری از سطح دریا قرار دارد . این تپه مدور شكل با کمی کشیدگی در جهت شمال خاوري(:شرقی) به جنوب باختري(:غربی) کشیده شده است و پراکندگی زیاد سفال‌ها در زمین‌های کشاورزی گستردگی این تپه را در گذشته مشخص می‌کند .
از نکات مهم در این تپه وجود سرباره‌ها و یا جوش‌های کوره‌ای است که به طور عمده در خاور تپه بسيار دیده می‌شود که نشان از وجود کوره پخت سفال در این تپه است. برپايه‌ي نظر کارشناسان و پژوهشگران سفال‌های شاخص یافته شده در این تپه مربوط به دوره پیش از تاریخی باکون الف هستند که از آن دوره ( باکون الف ) 14 محوطه از فسا شناسایی شده است .

منبع خبر: 
امرداد