تعیین حریم نماد ۷هزار ساله کرمانشاه/اختصاص اعتبار برای معبد

تعیین حریم نماد ۷هزار ساله کرمانشاه/اختصاص اعتبار برای معبد

تعیین حریم نماد ۷هزار ساله کرمانشاه/اختصاص اعتبار برای معبد

 

|۹:۱۱,۱۳۹۵/۳/۳۱| 

 

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی گفت: حریم گودین تپه به عنوان نماد هفت هزار سال تاریخ و تمدن استان کرمانشاه تعیین می شود.

فرهاد نظری  گفت: در برنامه بازدید معاون میراث فرهنگی و همه مدیران کل معاونت از میراث فرهنگی کرمانشاه و معبدآناهیتا قرار شد تا اعتبار اضطراری اولیه برای ساماندهی محوطه معبد کنگاور در نظر بگیریم. متاسفانه هر بار گوشه ای از معبد کنگاور را آتش می زنند. قرار شد تا توجه ویژه ای به این معبد شود.

نظری به بازدید معاون میراث فرهنگی از گودین تپه نیز اشاره کرد و گفت: از ۴۰ سال پیش که آقای «کایلر یانگ» ۵ فصل در گودین تپه حفاری کرد دیگر هیچ کسی توجهی به آن نداشت درحالی که گودین تپه یکی از مهمترین سایت های باستان شناسی غرب کشور و شاخص زمان سنجی است. لایه های مختلف گودین تپه از فلات مرکزی تا بین النهرین مقیاس دارد و  اگر افراد بخواهند دوره تپه ای را پیدا کنند آن را با دوره گودین تپه مطابقت می دهند. ولی تا کنون این تپه حریم نداشت.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی بیان کرد: دهه ۵۰ حفاری های باستان شناسی در ایت تپه تمام شد و دیگر هیچ اقدام حفاظتی برای آن انجام نشده است به همراه مدیر میراث فرهنگی استان کرمانشاه از این تپه نیز بازدید کردیم و قرار شد که اولین اقدام برای آن تعیین حریم باشد و سپس کتابی از مقالات و گزارش های باستان شناسی منتشر شده درباره آن نیز به چاپ برسد.

 در گودین تپه ۷ دوره تاریخی مشخص شده که از هزاره ششم پیش از میلاد تا دوره مادها طبقه بندی شده است. این سایت باستانی در ساحل جنوبی شاخه شمال شرقی رودخانه گاماسیاب، در شمال دره کنگاور، کنار شمالی روستای گودین قرار دارد.

این مکان در سال ۱۹۶۱ کشف و در ۱۹۶۵ و دهه ۷۰ میلادی توسط یک هیات تحقیقاتی آمریکایی به ریاست کایلر یانگ مورد کاوش قرار گرفت. اهمیت سایت به خاطر تسلط محل بر تجارت سنگ های لاجورد بین بدخشان در افغانستان و دشت های میانرودان بود

منبع خبر: 
خبرگزاری مهر