تخت جمشید خشتی

تخت جمشید خشتی

تخت جمشید خشتی

 

|۱۰:۱۳,۱۳۹۴/۷/۱۵| 

 

 

 

«کوه خواجه» یا «کوه اوشیدا» یا «کوه رستم»، تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

اوشیدا در فارسی میانه به معنی ابدی است. این کوه ذوزنقه‌ای شکل که نزد جمعی از پیروان سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشتی مقدس است، از سنگهای بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع ۶۰۹ متر از سطح دریا، مانند جزیره‌ای در میان دریاچه هامون قرار دارد.

سرزمین سیستان در کنار رود هیرمند آثار تمدنهاى بسیارى را در خود جاى داده که بعضاً داراى قدمتى ۵ هزار ساله هستند؛ چنان که در اطراف این کوه آثار باستانی متعددی از دوران ساسانی، اشکانی و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی ‌مانده ‌است که شامل مجموعه کاخها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل‌دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلتان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی، آتشکده، زیارتگاه خواجه مهدی و قبرستانی از دورانهای مختلف پیش از اسلام و عصر اسلامی است.

ارنست هرتسفلد (ایران‌شناس آلمانی) در سالهای ۱۹۲۵ و ۱۹۲۹ با بررسی این مجموعه، عنوان «تخت جمشید خشتی» را برای مجموعه کاخها برگزید. به نظر می‌رسد کوه خواجه قلعه‌اى شهرى از دوره اشکانی و تنها نمونه باقى مانده از دژشهرهاى اشکانى در ایران باشد.

منبع خبر: 
روزنامه اطلاعات