بهسازی کف کاخ اختصاصی کوروش در پاسارگاد در حال انجام است

بهسازی کف کاخ اختصاصی کوروش در پاسارگاد در حال انجام است

بهسازی کف کاخ اختصاصی کوروش در پاسارگاد در حال انجام است

 

|۱۱:۴۱,۱۳۹۵/۳/۲۵| 

 

 مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: بهسازی و پاکسازی کف کاخ اختصاصی کوروش در این مجموعه با همکاری تیم حفاظت گران ایتالیایی و ایرانی در حال انجام است.حمید فدایی سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:در فصل جدید فعالیت تیم کاوش، حفاظت و مرمت گران ایتالیایی، عملیات پاکسازی و حفاظت ماسه سنگ های فرسوده کف کاخ اختصاصی کوروش در مجموعه جهانی پاسارگاد را انجام می دهند.
وی افزود: سالهای خیلی قبل کف کاخ مرمت شده است اما به تدریج فرسوده شد و به دلیل این فرسایش، اختلاف سطح در کف اصلی با کف ماسه سنگی در این کاخ ایجاد شد که موجب می شود در زمستان ها در این مکان آب جمع شود.
فدایی اظهار داشت: تجمع آب در زمستان ها در این مکان باعث فرسایش زیاد سطح زیرین کاخ می شده که حفاظت گران ایرانی و ایتالیایی بخش عمده ای از کف کاخ اختصاصی را پاکسازی کرده اند و خاک و رسوبات آن را برداشته اند و در حال مرمت بخشی از سنگ های جداشده و فرسوده هستند.
وی اضافه کرد: مواد قابل استفاده برای عملیات مرمت، بهسازی، استحکام بخشی و ترمیم کف کاخ اختصاصی کورورش را کارشناسان ایرانی و ایتالیایی با استفاده از مواد مطلوب در آزمایشگاه پایگاه میراث جهانی پاسارگاد تهیه کرده اند.
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: بخش اعتباری این فعالیت ها جزو قراردادهای منعقد شده پیشین با هیات ایتالیایی است و از این طریق تامین می شود و هزینه های مصالح و مواد برای استفاده در این بخش را هیات ایتالیایی تخصیص داده است.
فدایی عنوان داشت: در این فصل همکاری حفاظت گران ایتالیایی و ایرانی که تا اواخر تابستان امسال در مجموعه ادامه دارد، نیروهای بومی و دوستداران متخصص و استادان میراث فرهنگی نیز همکاری دارند که نوع همکاری های آنها برگرفته از عشق و علاقه به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد است.

** آتش سوزی های و مجموعه جهانی پاسارگاد
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: آتش سوزی های اخیر در منطقه پاسارگاد یک فاجعه بزرگ زیست محیطی است اما برای مجموعه جهانی پاسارگاد تهدید نبود اما زنگ خطری برای مجموعه جهانی پاسارگاد است زیرا اگر این آتش سوزی مهار نمی شد می توانست به حریم مجموعه نیز کشیده شود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.
فدایی بیان کرد: اگر فرآیند آتش سوزی و منابع آلاینده حاصل از آن به مدت طولانی فعال باشد بر میراث جهانی پاسارگاد تاثیرگذار است اما در کوتاه مدت تاثیر چندانی ندارد .
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی همچون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه ' پَسَرگَد' بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله 'پاسارگاد' گرفته شده و معنای آن چنین است: آنان که گُرز گران می کشند.
سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس از سال 529 تا 559 پیش از میلاد بر ایران حکومت می کردند.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است که در سال 1383خورشیدی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در 110کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

منبع خبر: 
خبرگزاری ایرنا