بنیامین: «ایران مهد همزیستی» نتیجه زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در ایران است

 بنیامین: «ایران مهد همزیستی» نتیجه زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در ایران است

 بنیامین: «ایران مهد همزیستی» نتیجه زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در ایران است

 

 

 

|۱۲:۵۲,۱۳۹۴/۹/۳| 

 

مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری در آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» گفت: «کتاب حاضر، نتیجه همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در کشور ایران است.» اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران نیز گفت: اندیشه نیک، گفتار نیک و پندار نیک نشان می‌دهد راه در جهان یکی است و آن راستی است و پیامبران برای وصل و وحدت بین مردم آمده‌اند.

  آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» پیش‌از ظهر امروز دوشنبه (2 آذرماه 94) با حضور، ابوذر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اسقف سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه ایران، مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری، موبد اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران، ماشاءالله گلستانی‌نژاد مرجع دینی کلیمیان ایران در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. سخنان آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام را اینجا بخوانید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی را اینجا از نظر بگذرانند.

 

گفت‌و‌گوی بین ادیان؛ خروجی مثبت تعامل بین اقلیت‌ها در ایران

مارنرسای بنیامین گفت: کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» نشان‌دهنده سال‌ها زندگی همراه با مودت و محبت ادیان ابراهیمی در کنار هم و در کشور ایران است. این کتاب خروجی بسیار مطلوب و مناسبی است تا نشان دهد اقلیت‌های دینی در ایران در کمال مهربانی و آرامش با یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز دارند. کتاب حاضر در بردارنده زندگی و مراسم مذهبی، ازدواج و بسیاری دیگر از آیین‌های ادیان ابراهیمی است که به صورت مصور تهیه و منتشر شده است. 

اسقف کلیسای شرق آشوری ادامه داد: توجه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به زندگی اقلیت‌های دینی در ایران نگرشی مثبت و مناسب است که خروجی آن را می‌توان در چاپ این اثر مشاهده کرد. این کتاب نشان می‌دهد زندگی مسالمت‌جویانه ادیان ابراهیمی در ایران نتایج مثبتی داشته است که «گفت‌وگو» یکی از نتایج آن است. ما به عنوان فرزندان و پیروان ادیان توحیدی راه گذشتگان خود را ادامه می‌دهیم تا با شناختی بیشتر از یکدیگر این رابطه مسالمت‌جویانه را ادامه بدهیم. 

وی در ادامه از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران خواست تا با شرکت در اعیاد اقلیت‌های دینی، رابطه خود را با پیروان این ادیان پررنگ‌تر کنند. همچنین از مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خواست تا کمیته‌ای متشکل از نمایندگان ادیان تشکیل دهد تا در جلساتی ماهنامه تعامل مثبتی بین رهبران ایجاد شود.

 

ما هم‌میهنان زرتشتی شما هستیم نه اقلیت دینی

در ادامه آیین رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران با اظهار خرسندی از انتشار کتاب گفت: ایران به راستی مهد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان ابراهیمی است. تاریخ ده‌هزار ساله ایران نشان می‌دهد که این رابطه همیشه در کشور ایران وجود داشته است. کتاب منتشر شده اثری ارزشمند است که در آن آداب و سنن تمامی اقلیت‌های دینی به وضوح در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی پیامبران برای ایجاد وحدت بین انسان‌ها آمده‌اند، گفت: پیامبران برای وصل آمده‌اند هیچ پیامبری مذهب نیاورده است بلکه مذهب اختراع روحانیون است. این دین است که از آن پیامبران بوده و خواهد بود. همان‌گونه که امام خمینی (ره) نیز ایران را کشوری توحیدی می‌داند ما نیز باید به این نکته دقت کنیم که پیامبران با یکدیگر دعوا ندارند این ما هستیم که فکر می‌کنیم حقیقت نزد ماست.

خورشیدیان ادامه داد: اندیشه نیک، گفتار نیک و پندار نیک عناصری است که نشان می‌دهد راه در جهان یکی است و آن راه راستی است که از طریق دانش به دست می‌آید. همه پیامبران در تمام کتاب‌های آسمانی به این نکته اشاره کرده‌اند که خداوند به بشر عقل داده تا از رهگذار آن علوم عقلی را بیاموزد تا از طریق دین انسان‌سازی کنند.

رئیس انجمن موبدان تهران هدف از عبادت را خدمت به خلق دانست و افزود: ما باید به این نکته توجه کنیم که اقلیت و اکثریت در دین وجود ندارد. باید به این درک برسیم که ما اقلیت دینی نیستیم بلکه هم‌میهنان زرتشتی شما هستیم. با این تفکر می‌توان به این نتیجه رسید که ایران و افراد حاضر در آن ملتی واحد را تشکیل می‌دهند.

 

کتاب حاضر؛ رگ حیات اجتماعی ادیان

در ادامه این مراسم اسقف سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه ایران به ایراد سخنرانی به زبان عربی پرداخت و گفت: اقلیت‌های دینی تاریخی به عمق تاریخ ایران دارند. اینها همواره با صلح و صفا در کنار هم زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به انتشار کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» اظهار کرد: کتاب حاضر برای ادامه حیات اجتماعی اقلیت‌های دینی در ایران مهم است. جهان امروز ما سرشار از جنگ و خشونت است و صلحی در آن دیده نمی‌شود مطالعه این کتاب بشر را بر آن می‌دارد تا همبستگی و مودت بین خود و دیگر ادیان را حفظ کند.

 

اتصال تمامی ادیان الهی به ریسمان ایمان

ماشاءالله گلستانی‌نژاد، مرجع دینی کلیمیان ایران دیگر سخنران این نشست بود. وی به سابقه حضور کلیمیان در ایران اشاره کرد و گفت: امروزه تمامی ادیان توحیدی از اسلام گرفته تا یهودیت همه در کنار هم و در کشور ایران زندگی می‌کنیم و شیوه زندگی خود را از کتاب‌های آسمانی‌مان دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» اثری اصیل و واقعی است، افزود: این کتاب روشنگر وضعیت مذاهب توحیدی در ایران است. تمامی ادیان آسمانی از یک ریسمان بالا می‌رویم و محکم‌ترین گره این ریسمان «ایمان» است. هنگامی که ایمانمان از خدا سلب شود از آن ریسمان جدا می‌شویم. 

گلستانی‌نژاد با تاکید بر اینکه کلیمیان حاضر در کشور ایران ابتدا بر ایرانی‌بودن خود صحه می‌گذارند گفت: ما کلیمیان پس از معرفی خود با هویتی ایرانی کیش و آیین کلیمی خود را به دیگران معرفی می‌کنیم. 

در پایان این نشست از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» رونمایی شد.

منبع: ایبنا

منبع خبر: 
خبرگزاری آیبنا