بم و زلزله، زرتشتیان و کرمان در گذر تاریخ

بم و زلزله، زرتشتیان و کرمان در گذر تاریخ

 

 
جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی هفته فرهنگی استان تهران با حضور کرمانی های مقیم تهران برگزار شد.

در جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی هفته فرهنگی استان کرمان که در سالن همایش های معاونت فرهنگی شهرداری منطقه 22 تهران برگزار شد، کرمانی های زیادی که اینک در تهران به عنوان مسئولین نظام فعالیت می کنند حضور داشتند.

در ابتدای مراسم عشرت شایق که متولد بم کرمان و هم اینک معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 22 است با بیان اینکه در هفته فرهنگی کرمان قصد داریم در جای جای پایتخت که قدم می گذاریم، نمادهایی از استان کرمان را مشاهده کنیم، اظهار داشت: با توجه به اینکه از همه ایران، در تهران حضور دارند، یکی از وظایف شهرداری تهران و زیر مجموعه آن معرفی شهرهای گوناگون کشورمان است.

وی در ادامه سخنان خود به رشادت های مردم کرمان اشاره کرد و گفت: امروزه سردار قاسم سلیمانی افتخار ایران است که توانسته نشانه ای از رشادت های مردم کرمان و ایران را به نمایش گذاشته است.

در ادامه زاری عضو کمیسیون فرهنگی کلان شهرها، برگزاری هفته فرهنگی کرمان را هفتمین هفته فرهنگی استان های کشور عنوان کرد و به بیان تفاوت های فرهنگی نسل گذشته و کنونی و همچنین لزوم توجه به جوانان امروز و آشنا کردن ایشان با فرهنگ سنتی پرداخت و از برخوردهای سلبی در این حوزه انتقاد کرد.

در ادامه یاسر سلیمانی دبیر اجرایی هفته فرهنگی کرمان به معرفی مجموعه اقدامات صورت گرفته و برنامه های پیش رو جهت برگزاری هفته فرهنگی کرمان اشاره کرد و از پخش حداقل روزانه یک ساعت برنامه در چند شبکه تلویزیونی سراسری به منظور پوشش رسانه ای هفته کرمان خبر داد.

سلیمانی از روند تشکیل جلسات جهت برگزاری هفته فرهنگی کرمان و همچنین شورای مرکزی این هفته که ریاست آن را سید محمد حسینی بر عهده دارد سخن گفت و به 14 کمیته ای که در دل این شورا شکل گرفته است اشاره کرد. این 14 کمبته عبارتند از: کمیته شهدا و ایثارگران، کمیته مذهبی، کمیته میراث فرهنگی و گردشگری، کمیته ورزش و جوانان، کمیته ارتباطات و تبلیغات، کمیته فرصت های سرمایه گذاری، کمیته هنر، کمیته صنایع و معادن، کمیته مفاخر و نام آوران، کمیته شعر و اهل قلم، کمیته عشایر، کمیته کشاورزی و محصولات غدایی، کمیته علم و فناوری و کمیته مواد عذایی و لباس.

سلیمانی همچنین به تشکیل سه کارگروه بم و زلزله، زرتشتیان و کرمان در گذر تاریخ نیز اشاره کرد.

در ادامه مراسم سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم و رییس کنونی شورای مرکزی هفته کرمان به ایراد سخنرانی پرداخت.

حسینی از رایزنی و جلسات با استاندار تهران، نمایندگان مجلس و دولتی ها جهت برگزاری هر چه با شکوه تر هفته فرهنگی کرمان خبر داد و با اظهار تاسف از عدم آگاهی عموم مردم از ظرفیت های استان کرمان، اظهار امیدواری کرد که هفته فرهنگی کرمان هر ساله و فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران برگزار شود.

وی همچنین از لزوم ایجاد بسترهای لازم تهیه یک دانشنامه برای معرفی استان کرمان گفت و از پیشنهاد برای ثبت یک روز در تقویم به نام این استان که احتمالا 24 مهر باشد خبر داد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود پرداخت که محور آن تاکیدات وی مبنی بر توجه به تمام جنبه های استان کرمان و نه فقط مسائل فرهنگی بود.

وی همچنین با توجه به نامگذازی سال بر توجه به مسائل اقتصادی بویژه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و از ظرفیت 80 هزار میلیاردی استان کرمان برای سرمایه گذاری گفت.

هفته فرهنگی استان کرمان چهار اردیبهشت ماه سال 1394 به مدت یک هفته برگزار می شود.

منبع خبر: 
خبرگزاری ایسنا