بزرگداشت پانزدهمین سال استقلال كشور تاجیكستان با شركت نماينده زرتشتيان

بزرگداشت پانزدهمین سال استقلال كشور تاجیكستان با شركت نماينده زرتشتيان

دكتر نیكنام در جایگاه پژوهشگر فرهنگ ایران باستان با پیشنهاد انجمن پارسی زبانان و تاجیكان و دعوت دولت این كشور به مدت یك هفته از تاریخ چهاردهم شهریور به این كشور مسافرت كردند، در آیین‌های ملی و شادمانی این كشور كه توسط مردم و دولت تاجیكستان در تالار باربد شهر دوشنبه و میدان‌های ورزشی برای استقلال كشور برپاشد، شركت كردند. 
در یكی از روزهای بزرگداشت جمعی از استادان و پژوهشگران در سالن آكادمی این شهر به بازگویی جلوه‌هایی از فرهنگ آریایی پرداخته و به اهمیت اندیشه‌های دیرینه قوم آریا اشاره كردند. 
موضوع سخنرانی موبد نیكنام در این همایش "اندیشه زرتشت و جایگاه آن در تمدن آریایی " بود. پژوهشگر ایران باستان در بخشی از سخنان خود ضمن برشمردن گوشه‌هایی از تمدن ارزشمندتاریخ گذشته سرزمین بزرگ آریایی باافتخار بیان كردند كه مردم این سرزمین هیچگاه بت‌پرست نبوده‌اند، آنان به آناهیتا و مهر، نماد بالندگی آب‌های پاك و سمبل روشنایی و مهربانی نیایش و ستایش می‌كردندو آنگاه به سفارش پیامبرشان اشوزرتشت، به وجود اهورامزدا در هستی پی برده‌اند. خداوند یكتا كه پیامبران پس از آن خود را فرستاده او دانستند. 
دكتر نیكنام به برخی از جلوه‌های اندیشه اشوزرتشت در اندیشه آریاییان اشاره كردند كه همچنان در باور مردم این سرزمین فراموش نشده است. خردمندی، پشتكار، نوسازی و سرسبزی و به‌ویژه شادمانی كه در رفتار و فرهنگ مردم تاجیك وجود دارد را از یادگارهای دیرینه فرهنگ آریایی دانست وگفت بیگمان ایرانیان كه هم‌زبانی با مردم تاجیك دارند به هم‌دلی نیز اندیشه دارند. 
در آیین بزرگداشت استقلال تاجیكستان كه نمایندگانی از كشورها حضور داشتند، همكیشانی از كشورهای امریكا، كانادا، اسرالیا، فرانسه و هندوستان نیز شركت كردند. موبد كورش نیكنام چند نمونه از كتاب‌های ارزشمند فرهنگ و تاریخ و ادبیات ایران به‌ویژه كتاب بزرگ اوستای گلدنر را به رییس جمهور و كتابخانه مركز فرهنگی دو شنبه به رسم یادبود اهدا كردند. جناب رحمان‌اف رییس جمهور تاجیكستان در بخش‌های گوناگون از گردهمایی مردم تاجیك و مهمانانی كه از كشورهای مختلف آمده بودند، سخنرانی كرده و از عظمت و شكوه فرهنگ آریایی سخن می‌گفتند، ایشان یكی از جلوه‌های نیك فرهنگ آریایی را وجود اندیشه های زرتشت در تاریخ خود یادآور شده و پیروی از پندارنیك، گفتارنیك و كردارنیك را از شاهكارهای جاودانه در باور مردم آریایی برشمردند. 
دیدار از شهر باستانی كولاب، ناحیه رودكی و فردوسی و رژه نظامی در كنار مجسمه اسماعیل سامانی نیز از برنامه‌های پانزدهمین سالگرد استقلال تاجیكستان بود.