بزرگداشت فردوسی درپاریس

بزرگداشت فردوسی درپاریس

 

 

هم‌زمان با روز بزرگ‌داشت فردوسی، در همايشي با هم‌یاری اندیشمندان و پژوهش‌گران در مرکز فرهنگی زرتشتیان پاریس، ياد اين حماسه‌سراي نامي ايران گرامي داشته شد.
این همایش ٢٥ ارديبهشت‌ماه ١٣٩٤ خورشيدي با باشندگی دوست‌داران شاهنامه، کارشناسان فرهنگ و ادبیات ایران، هنرمندان و خواستاران شکوه فرهنگ ایران در تالار مرکز فرهنگي زرتشتيان پاريس برپا شد.

 


سرايش شاهنامه هماهنگ با اشم‌وهو است
در آغاز کورش نیکنام که سرپرستی برگزاری برنامه‌ها را بردوش داشت در سخنان خود به جایگاه فردوسی در شکوفایی فرهنگ ایران و زبان پارسی اشاره کرد و گفت: «روز بزرگ‌داشت فردوسی نه تنها برای حکیم و چکامه‌سرای بزرگ تاریخ ایران است، بلکه روز شاهنامه و گزارش‌های آن است؛ روز حماسه ایرانی است؛ روز خداوند جان وخرد، اهورامزدا است؛ روز بزرگ‌داشت شکوه پادشاهی جمشید، بنیان جشن نوروز، داستان هوشنگ و پیدایش آتش و جشن سده است؛ روز نبرد روشنایی بر تاریکی، شکست ضحاک تازی، خیزش کاوه آهنگر و افراشتن درفش کاویانی است، روز پیام زرتشت به گشتاسب با شکوفایی اندیشه و گفتار و کردار نیک است؛ روز پاس‌داری گذر سیاوش از آتش برای پاکی و بی‌گناهی است؛ روز دل‌دادگی بیژن و منیژه و زال و رودابه است؛ روز شکیبایی بیژن در چاه و شیون منیژه در بالای چاه است؛ روز زنده شدن عجم با زبان پارسی و بازنگری شناسنامه ایرانیان است.»
وي سپس با سرایش سرود «اشم وهو» از اوستا و برگردان آن به پارسی اهمیت کار فردوسی در گردآوری شاهنامه را هماهنگ با اشم وهو دانست.


ايران پلي ميان خاور و باختر و شمال و جنوب
دکتر نعمت آزرم با بيان سخناني پيرامون شناسنامه‌ي شاهنامه و با اشاره به شیوه‌ي سرودن شاهنامه بر اساس راز و رمزهای آن زمان، سرزمین ایران را با نگرش به داستان‌های شاهنامه و جایگاه آن (که در دل جهان جای دارد) پلي میان خاور و باختر از یک سو، و از شمال به جنوب از سوی دیگر دانست که همیشه مورد تاخت‌وتاز تورانیان و تازیان و دیگر دشمنان پیرامون آن بوده است.
بنابر باور این پژوهشگر هموند هیات‌علمی بنیاد شاهنامه فردوسی، شاهنامه با فراز و فرودهای داستان‌هایش بایستی بیشتربه جوانان ایرانی یادآوری شود تا همانند نیاکان خود به پهلوانی، راست‌گویی و مبارزه با کژاندیشی فراخوانده شوند.


شاهنامه را به همه دنيا بشناسانيم
دکتر مهشید مشیری سخنران دیگر این همایش بود که با موضوع جان، خرد و اندیشه از شاهنامه یاری گرفته و شاه‌کار فردوسی را در پرورش این فروزه‌های انسانی یادآوری کرد که در هر زمان از هویت‌های نیک انسانی به شمار می‌آید.
مشیری که دانش‌آموخته‌ي رشته‌ي زبان‌شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه است، افزود: «اکنون که بزرگ‌داشت برای فردوسی در همه جای ایران و جهان برپا می‌شود، بهتر است اهمیت شاهنامه و فروزه‌های اخلاقی و انسانی آن را بیشتر به زبان‌های دیگر نیز برگردان کنیم تا همه بدانند در روزگار باستانی ایران جایگاه انسان تا چه اندازه ارزشمند بوده است.»


اهميت جغرافياي شاهنامه
دکتر مسعود میرشاهی پيرامون جغرافیای شاهنامه، گزارشي از پژوهش‌های خود در بخش‌های تاجیکستان، افغانستان و کشمیر را ارايه و یادآور شد که بسیاری از رویدادهای شاهنامه در جغرافیای کنونی ایران نبوده، بلکه در بخش‌هایی از سرزمین پهناور زمان شاهنامه که اکنون در کشورهای دیگر و دو سوی رودخانه آمودریا که اکنون افغانستان و تاجیکستان است، روی داده و از پژوهش‌گران و باستان‌شناسان خواست تا با توجه به کشف آثار تازه و آتشکده‌های باستانی در این کشورها جغرافیای درست شاهنامه را گردآوری کنند.
این پژوهش‌گر که بنیاد رودکی در پاریس را بنیان گذاشته است در بخش دیگری از گزارش خود به برپایی هزاره فردوسی در پاریس در سال 1934 میلادی و رویدادهای آن زمان همراه با فرتورهاي به یادگارمانده پرداخت.


از الگوهاي فرهنگي شاهنامه در زندگي خود بهره بجوييم
دکتر جمشید آریاداد پژوهش‌گر دیگری بود که با درون‌مايه‌ي فردوسی در گذشته، نوزایی در حال و ایران‌شهر در آینده با باشندگان سخن گفت. او که در رشته مدیریت توسعه پژوهش بیشتری داشته، درگفتار خود به این نتیجه رسید که زمان آن فرارسیده است تا همه مردم ایران ویژگی‌های فرهنگ شاهنامه را در رفتار خود بیشتر نشان داده و به آن افتخار کنیم.
همچنين هنرمندان ايراني، محسن فاضلی و سارا حمیدی در بخشی از آیین بزرگداشت فردوسی که در مرکز فرهنگی زرتشتیان در پاریس برگزار شد، با نواختن موسیقی ایرانی و آواز دلنشین خود برشکوه این برنامه افزودند.


 

 

 

منبع خبر: 
انجمن جهانی زرتشتیانwww.w-z.c.com