بزرگداشت روز کورش در شیراز

بزرگداشت روز کورش در شیراز

انجمن مهرگان در برنامه‌ای گوناگون که در فضای باز و در کوه خواجویِ شیراز برپا كرد به پیشواز روز جهانی«کورش بزرگ»رفت. این برنامه دیروز آدینه، دوم آبان ماه ١٣٩٣ خورشيدي ساعت ٨ و ٣٠ دقيقه در کنار یادمان‌های تاریخی کوهی که خواجوی کرمانی در آن آرمیده است، برگزار شد.
درآغاز برنامه پس از پذیرایی،دبیر انجمن مهرگان درسخنانی کوتاه درباره‌ی منش، رفتار و خوی ویژه‌ی«کورش بزرگ» نکاتی را بیان کرده و به سنجش شاهنشاه هخامنشی بادیگر پادشاهان هم روزگاراو پرداخت. وی با بازگفت و خوانش سنگ‌نبشته و گل نبشته‌های دیگرکشورها مانند، بابل، آشور و... و خوانش فرمان کورش(:استوانه‌ی گِلی نامدار) ارزش و بزرگی این پادشاه پارسی را برشمرد. سپس به رفتارکورش با اسیران جنگی که نمونه‌ی آشکار آن «پانته‌آ» همسر آبراداتاس(که برخی آن را ازشهرشوش و برخی هیرکانی می‌دانند)پرداخت و ویژگی‌های والای رفتارکورش را ستایش کرد.
او در بخش دیگری ازسخنانش درباره‌ی ارزش داشته‌های طبیعی مانند، کوه‌ها، تالاب‌ها و جنگل‌ها و پاس‌داشت آن‌ها گفت و خواستار توجه بیشتر و پاکیزگی زیست‌بوم شد و از بازمانده‌های(آثار) تاریخی و وضعیت غم‌بار آن، گزارش‌هایی را ارایه داد.
در بخش دیگری از این برنامه، پرستو پرویزی، کارشناس ارشد زبان‌های باستانی به بازخوانی کامل متن نهفته درفرمان کورش پرداخت و از چگونگی پیدایش آن در خرابه‌های بابل کهن(عراق امروزی) و ارزشمندی آن سخن گفت.
او ادامه داد:«امروزه این فرمان را با نام نخستین فرمان آزادی حقوق بشر در جهان می‌شناسندکه دبیرسازمان علمی-فرهنگی یونسکو نیز برآن پافشاری دارد».
پرویزی افزود:«همانندسازی و بازسازی شده‌ی فرمان کورش امروزه در سازمان ملل خودنمایی می‌کند و همین نشان از ارزش والای این فرمان است که جهانیان را به کُرنش(:تعظیم) در برابرش وا داشته است».
سروده‌ی میهنی و حماسی، بانو«لیلی» نیز بخش دیگری از این برنامه بود که شور و شادابی ویژه‌ای به آن بخشید.
پس ازآن نیز،بانو«بهاره»تازه ترین قطعه ادبی خودراکه درپیوندبا پاییز وزیبایی های آن بود برای باشَندگان(حاضران)خواند.
در پایان برنامه دبیرانجمن مهرگان، درباره‌ی سه یادمان تاریخی- میراثی که درکوه خواجو جای گرفته است ازدید تاریخی و باستان‌شناسی توضیحاتی رادادند.
سرود «ای ایران» پایان بخش این برنامه بود که درفضای بازکنار درختان زیبا و بامداد خوش پاییزی طنین‌انداز شد.

منبع خبر: 
تارنمای خبری امرداد