برپایی نخستین همایش موبدان ایران از سراسر ايران با برنامه های آيينی

برپایی نخستین همایش موبدان ایران از سراسر ايران با برنامه های آيينی

به پیشنهاد موبد كورش نیكنام، نخستین همایش موبدان ایران توسط انجمن موبدان تهران و یاری انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد. در این همایش سه روزه و در نشست های متعدد به هماهنگی در اجرای مراسم آیینی و سنتی پرداخته شد و فلسفه برخی نمادها یادآوری گردید. در پایان قطعنامه ای نیز صادر شد. 
به گزارش ایسنا در دومین روز این نشست نماینده زرتشتیان ایران پیش از حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی صحبت كردند، ایشان رییس مجلس شورای اسلامی را فردی فرهنگ دوست و فرهنگ پرور، دانشمند و ایران شناس خواندند و گفتندتوقع جامعه زرتشتیان این است كه ما را همچنان صاحبان اصلی این سرزمین بدانید و به میراث فرهنگی ما كم مهری نشود. ما كسانی بودیم كه فرهنگ درازی را در طول تاریخ تا امروز پاسداری كرده‌ایم، آنچه در ایران است پایه گذاران و نگهبانان آن‌ها نیاكان ما بوده اند. دكتر نیكنام ایران را سرزمینی دانستند كه هیچگاه از معنویت و فداكاری و تلاش جدانبوده و ادامه داد این سرزمین را نیروهایی پشتیبانی و پاسداری می كنند كه در توانشان نیروهای اهورایی است و بیگانگان آن را نادیده می گیرند. 
عضو انجمن موبدان تهران هدف این همایش را گسترش دین پذیری جوانان و برافكندن دین گریزی در جامعه عنوان كردند و گفتند وقتی جامعه ای بی هویت و بی دین شود و با باورهای معنوی زندگی نكند، پشتوانه‌ ای برای تداوم زندگی نخواهد داشت. ایشان هدف مهم دیگر این همایش را اینگونه بیان كرد: از آنجا كه این سرزمین همیشه سرزمین معنویت بوده، می خواهیم ثابت كنیم كه روح معنویت هنوز هم در ادیان باید پایدار بماند. دكتر نیكنام در ادامه گفتند پشتكار ، غیرت و جوانمردی پشتوانه معنویت این سرزمین بوده است. كورش نیكنام در معرفی جامعه زرتشتی و همایش موبدان گفت ما به زادگاه زرتشتیان و زادگاه پیامبر و نیاكان خود كه ایران است می بالیم ، چرا كه سراسر دنیا جایی غیر از خانه خود، ایران نداریم و همیشه ایرانی بوده و هستیم ، در واقع ما صاحبخانه ایم.به گزارش ایسنا عضو انجمن موبدان تهران گفتند افتخار ما این است كه در كتاب مقدس اوستا به فر و شكوه مردمان این سرزمین به زبان اوستایی درود فرستاده شده و به همین انگیزه است كه ایرانیان از هر قوم، نژاد و ملت، دین و فرهنگی، همیشه به بالندگی این سرزمین توجه كرده اند،به ویژه ما زرتشتیان كه از دیرباز صاحبخانه بوده ایم‌و در فرهنگمان ، آبادانی و سرافرازی این كشور همیشه آرزوی ما بوده است. نماینده زرتشتیان ایران در خانة ملت گفتند در گذر زمان بسیار تازیانه بر پیكر فرهنگ و اجتماع جامعة ما وارد شده است، فراموش نمی كنیم زمان صفویه را كه چه بر روزگار ما آمد و یا ستم های ناصرالدین شاه و حكومت قاجار را فراموش نمی كنیم. ولی امروز سرافرازیم كه پس از شركت در پیدایی انقلاب مشروطیت و در حركت انقلابی این سرزمین و همكاری با انقلاب همواره در كنار بقیه ملت ایران، سرافرازی این سرزمین را آرزو كرده ایم. دكتر نیكنام فرمودند: در مجلس هفتم نخستین ردیف را از خزانه دولت گرفتیم و از این به بعد خوشحالیم كه این بودجه را هر سال دریافت خواهیم كرد. 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران پس از صحبت های نماینده زرتشتیان ، دكتر غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی در جمع موبدان حاضر گفتند مسئولان ، حمایت از حقوق اقلیت های دینی را وظیفه خود می دانند و ادامه دادند معتقدیم دردِ جهان امروز دردِ بی دینی است و باید پیروان همه ادیان تلاش كنند تا روح خداپرستی و معنویت كه پشتوانه اخلاق است در میان افراد بشر زنده بماند و تقویت شود. به گزارش ایسنا حداد عادل تصریح كردند خوشبختانه كشور ما از دیرباز مهد خداپرستی بوده است و این همه كاوش های باستانی كه در ایران صورت گرفته ، او خطاب به حاضران با لحن پرسشی گفت آیا شما هیج تا كنون شنیده ایدكه در جایی از ایران بتخانه كشف شده باشد؟ آیا هیچ باستان‌شناسی مدعی شده كه ایرانیان هیچ دوره ای از تاریخ خود به جای خداپرستی بت پرستی كرده باشند؟ رییس مجلس شورای اسلامی گفت ایرانیان پیش از اسلام و پس از آن همواره مردمی خداپرست بوده اند.ایشان گفتند در جهان امروز نزاع اصلی میان دین و دینداری است ، نه میان میان این دین الهی یا آن دین الهی. 
رییس قوه مقننه در جمع روحانیان دین زرتشتی گفتند: دینداران باید همه نیروهای خود را با هم جمع كنند تا از اصل خداپرستی و دینداری دفاع كنند و نباید با تعصبات بی جا آتش اختلافات میان ادیان الهی شعله ور شده و نیروی ما به جای سازندگی صرف تخریب یكدیگر شود. دكتر حداد عادل گفتند در طول 27 سال بعد از پیروزی انقلاب ، ما با اقلیت های دینی شناخته شده و از آن جمله با جامعه زرتشتیان هیچ كاری نداریم . ایشان جهان را آكنده از دروغ معرفی كردند و افزودند: می دانیم كه تا چه میزان در تعالیم شما‌‍[زرتشتیان] با دروغ به عنوان یك گناه مخالفت شده است، ما می بینیم كه جهان را سراپا دروغ گرفته است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران رییس مجلس شورای اسلامی گفت در ایران با شما هموطنان زرتشتی زندگی مسالمت آمیز دیرینه داشته ، داریم و از این پس هم خواهیم داشت. او گفت همانطور كه رهبر معظم انقلاب خطاب به شما و روحانیون شما فرمودند، ((ایران خانه زرتشتیان جهان است و زرتشتیان در هر جای جهان كه باشند باید ایران را كشور و خانه خود بدانند)). حداد عادل در ادامه گفت شما نیز باید تلاش كنید تا در این فضای امید، نشاط و فعالیت اقتصادی كه در كشور پدید آمده و سرمایه گزاری می‌ شود ، در ایران سرمایه گزاری كرده و به رونق اقتصادی كمك كنید و این مساله را شما باید حتما در تماس با پارسیان خارج از ایران به آنها نیز منتقل كنید.