اگر یک زرتشتی از وندیداد، دینکرد وخرده اوستا پیروی نکند آیا از دین خارج شده است؟ این را چندی پیش یک نوکیش به من گفت. می خواهم بدانم از دین خارج شدن درآیین زرتشتی داریم یانه؟ او «تکفیر» خواهد شد.

پرسش: 

اگر یک زرتشتی از وندیداد، دینکرد وخرده اوستا پیروی نکند آیا از دین خارج شده است؟ این را چندی پیش یک نوکیش به من گفت. می خواهم بدانم از دین خارج شدن درآیین زرتشتی داریم یانه؟ او «تکفیر» خواهد شد.

پاسخ: 

چنانچه درهمین تارنما از بخش نوشتارها، گزینه جستار ومقاله ها بازدید داشته باشیم، جایگاه «وندیداد درادبیات اوستایی» را خواهیم شناخت. نوشته های دیگر پهلوی مانند دینکرد، بندهشن، اردای ویراف نامه وروایت های پهلوی نیز همه برای پژوهش فرهنگ ایران باستان ودوران ساسانی بسیار ارزشمند می باشند وپژوهش در هریک ما را به فرهنگ ایران باستان آشناتر خواهد کرد ولی هیچکدام پیام اشوزرتشت نیست که دانستن آنها برای هر پیرو کیش زرتشتی بایسته باشد. هر پیرو اندیشه راستی وخرد که بایسته است ویژگی های اندیشه، گفتار و کردار خویش را برپایه منش زرتشت هماهنگ کرده باشد، هرگاه پیروی از این شیوه رفتاری را فراموش کند، بدون اینکه خود اراده کرده باشد ازاین دین بیرون شده است. آشکار است که دین از واژه اوستایی «دَاِنه» به چم نیروی تشخیص خوب از بد(: وجدان آگاه وبیدار) می باشد واین فرد هنگامی که از آیین راستی وخرد دورشود، دین را درآن هنگام به کار نگرفته است.