آثار فرهنگی یزد را چگونه به مردم جهان معرفی باید کرد

آثار فرهنگی یزد را چگونه به مردم جهان معرفی باید کرد
چگونه یزد را به جهان یشناسانیم زمانیکه خوداطلاعاتی ار آن نداریم؟!«کتابی درباره‌ آثار تاریخی یزد دارید؟»/ اقدامات ضعیف میراث در این زمینه

کافی است هوس سفر به یکی از قطب‌های گردشگری کشور مانند یزد را داشته باشید، شهری با پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده، با عناوینی مانند نخستین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان، اما در این میان یک اشکال وجود دارد...!
 
 

یه گزارش یزد رسا، با کدام اطلاعات به‌روز شده و جامع می‌توان این هوس را برآورده کرد؟ وقتی برای نخستین‌بار می‌خواهید مهمان کوچه‌های آشتی‌کنان شوید، به یکی از اولین‌هایی که فکر می‌کنید دیدن نقاط تاریخی این شهر است، بناها و مکان‌هایی که مانند آن‌ها را در هیچ جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید، اما با کدام منابع اطلاعاتی؟

اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید، می‌بینید که سایت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در پورتال اداره کل خود به معرفی آثار تاریخی همه‌ی شهرستان‌های این استان پرداخته یا در وبلاگ‌های دوستداران میراث فرهنگی این استان اطلاعاتی تقریبا به‌روز شده وجود دارد.

اما اگر اینترنت نباشد، در راحت‌ترین حالت ممکن باید از خیر این هوس گذشت! چون ممکن است این پرسش شما «سلام، کتابی درباره‌ی آثار تاریخی یزد دارید؟» حتی در کتابفروشی‌های پایتخت بی‌پاسخ بماند!

یا شاید به تعداد انگشتان یک‌دست چند کتاب قدیمی که حتی به چاپ دوم یا سوم نرسید‌ه‌اند را با لایه‌ای خاک به دست‌تان بدهند، اما چه فایده؟ وقتی وضعیت کتابفروشی‌های پایتخت که مهمترین منبع کتاب در کشور است این‌گونه باشد، دیگر چه انتظاری باید از دیگر شهرهای کشور برای معرفی آثار تاریخی شهرهای قدیمی و ارزشمند داشت؟

هرچند به قول امیرترقی‌نژاد، فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی استان یزد کتاب‌ها و دست نوشته‌هایی که توسط نویسندگانی مانند «حسین مسرت» یا «ایرج افشار» نوشته شده‌اند، یک منبع در این زمینه محسوب می‌شوند، اما باز هم یک سوال مطرح می‌شود که کدام‌یک از این کتاب‌ها و منابع در تجدید چاپ خود به‌روز رسانی شده‌اند؟

ترقی‌نژاد اما اقدامات اداره کل میراث فرهنگی یزد در این زمینه را بسیار ضعیف دانست.

او معتقد است در دوره ما و در حال حاضر به جز یک‌سری اقدامات اولیه که توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان یزد و شهرداری در ایام نوروز انجام می‌شود‌ و بروشورها و اطلاعات اولیه‌ای آن هم فقط درباره آثار شاخص یزد مانند باغ دولت‌آباد و یا میدان امیر چخماق در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد، کار دیگری انجام نمی‌دهند.

او با اشاره به وجود تعداد محدود نویسندگان شاخص که به معرفی شاخص‌های استان یزد می‌پردازند چیز خاص دیگری وجود ندارد،‌ تاکید کرد: استان یزد چیزی بالغ بر پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از این تعداد بیش از هزار و 500 اثر آن تاکنون از فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، البته باید آداب و رسوم خاص مردم مناطق مختلف یزد را نیز در نظر گرفت.

این فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به وجود جاذبه‌های گردشگری خاص استان یزد مانند توریسم درمانی، توریسم مذهبی و انتخاب این استان به عنوان قطب فرهنگی و آموزشی تاکید کرد: باید بسیار بیشتر از منابع اطلاعاتی کنونی درباره این استان و اثار تاریخی و گردشگری‌اش کتاب و مطلب وجود داشته باشد. چیزی که اکنون از آن هیچ خبری نیست، به جز بروشورهایی که ستاد تسهیلات سفر در ایام اوج سفر در اختیار قرار می‌دهند.

ترقی‌نژاد یزد را یکی از «ترین‌ها» در کشور دانست و گفت: در این شهر تاریخی قدیمی‌ترین ساعت جهان، طولانی‌ترین قنات «زارک»،‌ «نارین قلعه» که نخستین خشت خان دنیا را دارد، مسجد جامع که بلندترین مناره را به خود اختصاص داده است و بادگیر‌های یزد وجود دارند.

او یزد را یکی از سه مثلث گردشگری کشور در کنار استان‌های فارس و اصفهان دانست و افزود: این منطقه از کشور پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی دارد، اما باید نخست زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم شود.

از سوی دیگر براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت کشور، جاده‌های استان یزد بوی مرگ می‌دهند که این آمار خوشایندی برای یکی از قطب‌های گردشگری کشور نیست.

به راستی یزد را چگونه باید به جهان شناساند؟ زمانیکه خودمان در داخل کشور اطلاعات چندانی از آثار تاریخی این شهر و وضعیت کنونی‌شان نداریم‌، از گردشگران کشورهای دیگر چه توقعی می‌توانیم در این زمینه داشته باشیم؟

منبع خبر: 
خبرگزاری ایسنا