آثار باستانی آشکار شده در محوطه دانشگاه آزاد تاکستان

آثار باستانی آشکار شده در محوطه دانشگااه آزاد تاکستان

عملیات کاوش و باستان شناسی به کشف آثار تاریخی از استقرار جوامع انسانی پیش از تاریخ در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان منجر شد.محمد بهرام‌زاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان ‌پس از مشخص شدن دو تپه باستانی در میان حصار محوطه‌ی آموزشی دانشگاه، طرح پژوهشی کاوش باستان‌شناختی این تپه‌ها را در چند ماه گذشته ارائه داد که عملیات کاوش با مجوز پژوهشکده‌ باستان‌شناسی و حمایت‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

بهرام‌زاده که سرپرستی عملیات باستان‌شناسی این محوطه را نیز به عهده دارد، درباره‌ی این عملیات گفت: با کاوش‌های باستان‌شناختی روی دو تپه‌ «تات 1» و «تات 2» آثار قابل توجهی از استقرار جوامع انسانی پیش از تاریخ و همچنین آثاری از فعالیت‌های صنعتی احتمالا از دوره‌ی تاریخی به دست آمد.

او افزود: تپه «تات 1» معرف فرهنگ هزاره اول و دوم پیش از میلاد بوده و آثاری از دیواره‌های خشتی و چینه‌ای و فضاهای مسکونی از این دوره به دست آمده است. از این تپه‌ها عمدتا تکه‌های شکسته ظروف سفالین مربوط به عصر آهن، معروف به سفال خاکستری به دست آمده که از استقراری کوتاه مدت از جوامع انسانی در این مکان بر جای مانده است.

او افزود: علاوه‌بر آثاری از عصر آهن، تکه‌های سفالی شکسته مربوط به عصر مفرغ جدید نیز در این محوطه به دست آمده است. از جمله‌ی این سفال‌ها ظروف مفرغی معروف به «پلی کروم» بوده که روی خاک بکر محوطه به دست آمده و احتمالا سابقه‌ی سکونت انسان در این محوطه را به اوایل هزاره‌ی دوم پیش از میلاد می‌رساند.

به گفته‌ بهرام‌زاده، در تپه «تات 2» آثاری از سازه‌های خشتی با اندود گچ بدست آمد که حاکی از کاربرد صنعتی این محوطه است. از جمله‌ی حوضچه‌ها کوچک و کم عمق که با آبراهه‌هایی به حوضی بزرگ‌تر و عمیق‌تر منتهی می‌شوند.

این باستان‌شناس تاکید کرد: بر اساس مطالعات مقدماتی می‌توان این سازه تقریبا سالم را مشابه فضای صنعتی امروزی با نام چرش، مخفف چرخشت و مربوط به فرآوری محصولات باغی از جمله انگور دانست که نمونه‌های خانگی این سازه نادر امروزه در برخی خانه‌های روستایی در اندازه کوچک‌تر مشاهده شده است.

بهرام‌زاده گفت: تاریخ‌گذاری این سازه بر اساس داده‌های فرهنگی ازجمله تکه‌های شکسته ظروف سفالین با نمونه‌ای از نقش مربوط به علائم کارگاهی یا تجاری و همچنین نمونه‌ای از یک عطردان شیشه‌ای، با قدمت احتمالی اواخر دوره‌ی تاریخی (ساسانی) بوده است که ذکر تاریخ دقیق نیازمند مراحل تکمیلی مطالعات و آزمایش‌های لازم است.

وی افزود: با پایان کاوش آثار شناسایی شده در هر دو محوطه حفظ و مرمت شده و بنای گچی به دست آمده در تپه «تات2» نیز برای بازدید علاقه‌مندان ترمیم و ویترین‌گذاری شد.

او اضافه کرد: امیدواریم در فصل‌های بعدی با ادامه کاوش و مطالعات بیشتر اهمیت و جایگاه این دو تپه در مطالعات باستان‌شناختی آشکار شود.

منبع خبر: 
خبرگزاری ایسنا