وقت به خیر.استاد، دریافتم که وندیداد گفتگوی اهورامزدا وزرتشت است. ودرآن بارها اهورامزدا می گویید من فلان جارا آفریدم واهریمن برضد آن دروغ را آورد وآنجارا ناژاک کرد.آیا انگره مینو خود آفریدگار است؟ واین که برخوردهای خشن علیه کسی که مرده در خاک دفن کند آمده

پرسش: 

وقت به خیر.استاد، دریافتم که وندیداد گفتگوی اهورامزدا وزرتشت است. ودرآن بارها اهورامزدا می گویید من فلان جارا آفریدم واهریمن برضد آن دروغ را آورد وآنجارا ناژاک کرد.آیا انگره مینو خود آفریدگار است؟ واین که برخوردهای خشن علیه کسی که مرده در خاک دفن کند آمده که بسیار سنگین هست. به نظر می آید که خداوند در مقابل اهریمن کم توان بوده که انسان را آفریده است برای یاری او در شکست اهریمن. درستی آنها رانمی دانم، سپاسگزار از پاسخ شما

پاسخ: 

درود، نسک (:کتاب) وندیداد، هیچگاه گفتگوی زرتشت با اهورامزدا نیست. بلکه گنجینه یی از آداب و رسوم، بهداشت، درمان، جغرافیا و تاریخ  مَرتوگان (:مردم) سرزمین باستانیایران است که به زبان اوستایی به یادگارمانده است. جایگاه این نوشته را دربخش «نوشتارها» از همین تارنما و گزینه «مقاله ها» بررسی فرمایید. اهریمن درمنشِ زرتشت، «اَنگرَه مینو» است که پدیدآورنده آن مَرتو (انسان) کژاندیش است. ودر برابراهورامزداجای ندارد که توانمند باشد. اهورامزدا، خدایی که اشوزرتشت درسرودهایش، گات ها بیان می کند، دانایی وآگاهی بیکران است که درهستی روان (جاری) است و هرگاه یاری دهنده مَرتوگان به سوی پیشرفت، سازندگی وبهروزی است.