شما پاسخ داده اید که به زرتشت وحی نشده بلکه زرتشت پیامبریست که به او الهام شده است. الهام چیزی عمومی تراز وحی است، وحی موضوعی اختصاصی است که در ادیان ابراهیمی شناخته شده است، اگربه زرتشت الهام شده است چرابه همه مردم الهام نشده و پیامبرنیستند؟

پرسش: 

 شما پاسخ داده اید که به زرتشت وحی نشده بلکه زرتشت پیامبریست که به او الهام شده است. میدانیم که الهام چیزی عمومی تراز وحی است، وحی موضوعی اختصاصی است که در ادیان ابراهیمی شناخته شده است، اگربه زرتشت الهام شده است چرابه همه مردم الهام نشده و پیامبرنیستند؟

پاسخ: 

جایگاه زرتشت را نمی توان با پیامبران ابراهیمی هماهنگ کرد ویکی دانست. زیرادر منش و پیام زرتشت؛  جایگاه اهورامزدا (خداوند)، چگونگی آفرینش، هدف از آفرینش، نقش دین در زندگی، بهشت ودوزخ، نیکی وبدی (خیر و شر) آزادی گزینش و مانند اینها به گونه یی دیگر بیان شده است. اهورامزدا در اندیشه زرتشت، موجودی باویژگی خداواندان ابراهیمی نیست که درآسمان ومکانی به نام (عرش) جای گرفته باشد و با قدرت واراده تمام، عملکردِ بندگان خویش را که روزگاری از بهشت (جَنت) رانده شده وبه زمین روی آورده اند، بررسی وثبت کند و پس از مرگ با یاری فرشتگان نیکی وبدی ها به سنجش درآید تا نیکوکاران از خوشی های جَنت بهره گیرند وبدکاران درآتش جهنم بسوزند. دربینش زرتشت: اهورامزدا، سرچشمه آفرینش است. برگردان واژه اهورامزدا که یک فروزه (صفت) است « دانش وآگاهی بیکران در هستی» می باشد. این فروزه به دانایی وآگاهی مَرتوگان (مردم) وابسته واشاره دارد، دراین فلسفه فرشته ای درکار نیست که از آسمان فرود آید و پیام خداوند رابرگوش برگزیده اش برگوید (وحی کند) تا پیامبرآن سخنان را بدون کم و کاست برای راهنمایی به مرتوگان گوشزد کند. دل آگاهی (الهام) به گونه ای دیگر از ویژگی فراگیری در راه رازوری (عرفان) گفته می شود که بیگمان برای همه مرتوگان اندیشمند، دانا وآگاه که شایستگی دانایی دارند روی خواهد داد. آشکار است که برای زرتشت چنین شایستگی فراهم بوده که براو راز هستی گشوده شده وآن ها در را درسرودهایش (گات ها) به مرتوگان بازگو کرده است.  در این سرودهازرتشت خود را سوشیانت (رهایی بخش ورجاوند) می داند، رهایی بخش برگزیده ای که سخنانش  مانتره (اندیشه برانگیز) بوده وبه هرهنگام (زمان) برای مرتوگان جهان از هر رنگ و نژادی، سودبخش، سازنده، شادی آفرین و رستگاری بخش است.