آن ۴ روزی که نباید گوشت خورد برابر گاهشمار ایران باستان است یا گاهشمار کنونی ایرانیان؟ چون با هم تفاوتهایی دارند.....درست است که این موارد ازاثر زیان بار زیاده روی در مصرف گوشت است ولی به سبب جایگاه آن پرسش داشتم.

پرسش: 

آن ۴ روزی که نباید گوشت خورد برابر گاهشمار ایران باستان است یا گاهشمار کنونی ایرانیان؟ چون با هم تفاوتهایی دارند.....درست است که این موارد ازاثر زیان بار زیاده روی در مصرف گوشت است ولی به سبب جایگاه آن پرسش داشتم.

 

 

پاسخ: 

به باور ترادادی (سنتی) زرتشتیان، چهار روز به نام های «وَهمَن»، «ماه»، «گوش» و«رام» درگاه شماری ترادادی زرتشتی کشتار نمی شود واز خوراکی های گوشت داراستفاده نمی گردد. درگاه شماری(:تقویم) کنونی ایران به سبب اینکه شش ماه نخست درهرسال ۳۱ روزه می باشد ولی درگاه شماری ترادادی  زرتشتی۳۰ روز در هرماه ثبت شده است، بیگمان درهرماه یک روز تفاوت پیشخواهد آمد به هیمن روی درآغازماه مهرِ هرسال این ناهمگونی درگاه شماری به ۶ روز نیز خواهد رسید. بهترین شیوه  برای یادآوری روزهای پرهیز از خوردن گوشت که «نَبر» نیز نام دارنداین است که هرسال، گاه شماری ترادادی زرتشتی را نیز فراهم کنید. در بسیاری ازجایگاهِ فروشِ نسک (:کتاب) و نوشته های نیاکانی یافت می شود.